Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah, saya berpeluang menghadiri International Seminar on Islamic Advertising 2014, meskipun tidak mengikuti selengkapnya program, tetapi tetap juga saya ingin berkongsikan idea dan pemahaman saya berkenaan seminar ini. Bukan. Bukan begitu. Ia lebih kepada pengalaman saya sendiri. Tidak mencapai ke level 'pembawaan seminar' ini.
Perdana sekali, saya ingin bercerita mengenai advertising di Indonesia. Saya belum pernah mengkaji advertising mereka, tetapi saya punya pengalaman di mana saya berkesempatan dalam jangka masa yang singkat untuk mengkuti perkembangan advertising mereka ketika itu. Lebih tepatnya dalam jangka masa 21 Januari ke 20 Februari pada tahun 2009. Satu bulan? Iya.
Hendak dijadikan cerita, apabila kita sebut Islamic advertising, (saya tidak mampu menerangkan terlebih dahulu termanaloginya) Indonesia bisa dikira sebagai terbelakang sedikit meskipun mencatat statistik bilangan penduduk paling ramai Muslim seantero dunia. Berdasarkan pemerhatian saya semasa berkunjung ke sana, rancangan televisyen mereka sumur hiburan. Masih jelas dalam ingatan saya apabila pagi-pagi tekan remote tv, yang terpampang melulu konsert. Ada sahaja mall yang menjadi destinasi konsert mereka. Dan saya ketika itu sedikit tertarik dengan 'muzik' yang mereka bawakan. Seperti di India, penduduk mereka ramai dan industri hiburan merupakan sumber yang perdana di sana untuk entertain penduduk. Pada pendapat saya, demikian kondisi yang Indonesia alami selaku pendukung kepada penduduk yang ramai, industri hiburan sangat-sangat memberangsangkan.
Kebetulan, pekerja fotokopi semalam merupakan warga seberang, ketika saya datanginya, terpampang di layar pc nya sedang menonton konsert dangdut di youtube. Ini yang cuba saya ketengahkan, terlalu kurang advertisement yang islamik, maka tidak bisa salahkan warga kalau mereka cenderung kepada hiburan jenis begini. Media bukan sahaja penyalur informasi, ia juga bertindak sebagai pendidik kepada masyarakat. Kalau hari-hari dihidang hiburan maka itulah yang menjadi kesukaan. Melulu saya lihat, konsert tersebut diadakan di rungan terbuka sama ada di kawasan luar mall atau lapangan yang bisa memuat audiens. Tanpa kerusi. Campur lelaki perempuan tanpa mengira umur. Makcik-makcik yang bertudung pun ada sambil mengangguk-angguk kepala dan mengerakkan tangannya. Yang sebetulnya, mereka melarang anak-anak datangi konsert.
Kesedaran yang tinggi patut ada bukan sahaja tertuju kepada audiens tetapi penerbit hiburan. Kalau mereka cuma sekadar mengharapkan untung, maka islamic advertising selamanya tidak wujud di Indonesia. Memang benar mereka penuhi permintaan customer tetapi itu sekadar alasan untuk menutup ketamakan mereka. Selaku 'pembekal', 'penyalur' atau 'penyampai' hiburan, mereka sepatutnya menjalankan amanah dengan bertanggungjawab. Lagi-lagi kalau Muslim, sepatutnya mereka tumpukan 'mesej apa ni yang mahu kita berikan kepada umat'. Saya percaya benar kalau media bisa mendidik audiens. Kenapa harus takut pada kerugian?
Kita boleh ambil penerbitan tv al-Hijrah sebagai satu contoh yang baik. Terus-terang, meskipun umur masih muda ketika itu (zaman belasan tahun) saya tidak terfikirkan bahawa akan wujud satu stesen tv yang berlandaskan syariah compliance. Hasilnya kita boleh lihat sekarang, ramai yang follow rancangan stesen tv ni. Sebab tu, pada pendapat saya penerbit patut 'berani mati' untuk wujudkan platform hiburan yang berlandaskan syariah compliance. As a supplier, mereka seharusnya bertindak sebagai 'penerbit'+'rakyat'+'khalifah'. Bukan sekadar penerbit yang tahu aim untung sahaja. Analoginya, kalau ajaran sesat yang jelas-jelas kesesatannya tu ada juga pengikutnya, inikan pula perkara yang baik. Usah risau, Allah is watching from up there! He knows everything! Kalau tidak dapat untung di dunia, akhirat menanti. Tiada sekecil kebaikan tidak dibalas pahala. Inikan pula mengajak orang ramai ke arah kebaikan, berganda-ganda ganjarannya. InsyaAllah.
It's all about 'strong spirit of Jihad'.
Another thing is kita patut hapuskan istilah 'idol' terhadap selebriti. Agak ekstrim ya. Begini, kita ketengahkan hiburan kerana kita mahu sampaikan 'mesej'. Zaman telah berubah, seiring dengan waktu, hiburan sinonim dengan idol, selebriti...sampaikan tujuan asalnya tersasar. In Islam, 'advertising' pertama adalah azan. Saya setuju sekali dengan pendapat Prof Abu Bakar. See, advertising tersebut (azan) mengajak kepada kejayaan. Mesej. Itu goal yang first sekali datang kalau kita sebut pasal advertisement. No, semuanya. Yang kita sebut sebagai hiburan. Do you get what I'm trying to say?
Ada banyak benda yang saya hendak bicarakan. Tapi keterbatasan ilmu dan masa, saya berhenti di sini dahulu.
p/s: orang bugis dulu-dulu entertainment mereka adalah kecapi. setuju?
Alhamdulillah, saya berpeluang menghadiri International Seminar on Islamic Advertising 2014, meskipun tidak mengikuti selengkapnya program, tetapi tetap juga saya ingin berkongsikan idea dan pemahaman saya berkenaan seminar ini. Bukan. Bukan begitu. Ia lebih kepada pengalaman saya sendiri. Tidak mencapai ke level 'pembawaan seminar' ini.
Perdana sekali, saya ingin bercerita mengenai advertising di Indonesia. Saya belum pernah mengkaji advertising mereka, tetapi saya punya pengalaman di mana saya berkesempatan dalam jangka masa yang singkat untuk mengkuti perkembangan advertising mereka ketika itu. Lebih tepatnya dalam jangka masa 21 Januari ke 20 Februari pada tahun 2009. Satu bulan? Iya.
Hendak dijadikan cerita, apabila kita sebut Islamic advertising, (saya tidak mampu menerangkan terlebih dahulu termanaloginya) Indonesia bisa dikira sebagai terbelakang sedikit meskipun mencatat statistik bilangan penduduk paling ramai Muslim seantero dunia. Berdasarkan pemerhatian saya semasa berkunjung ke sana, rancangan televisyen mereka sumur hiburan. Masih jelas dalam ingatan saya apabila pagi-pagi tekan remote tv, yang terpampang melulu konsert. Ada sahaja mall yang menjadi destinasi konsert mereka. Dan saya ketika itu sedikit tertarik dengan 'muzik' yang mereka bawakan. Seperti di India, penduduk mereka ramai dan industri hiburan merupakan sumber yang perdana di sana untuk entertain penduduk. Pada pendapat saya, demikian kondisi yang Indonesia alami selaku pendukung kepada penduduk yang ramai, industri hiburan sangat-sangat memberangsangkan.
Kebetulan, pekerja fotokopi semalam merupakan warga seberang, ketika saya datanginya, terpampang di layar pc nya sedang menonton konsert dangdut di youtube. Ini yang cuba saya ketengahkan, terlalu kurang advertisement yang islamik, maka tidak bisa salahkan warga kalau mereka cenderung kepada hiburan jenis begini. Media bukan sahaja penyalur informasi, ia juga bertindak sebagai pendidik kepada masyarakat. Kalau hari-hari dihidang hiburan maka itulah yang menjadi kesukaan. Melulu saya lihat, konsert tersebut diadakan di rungan terbuka sama ada di kawasan luar mall atau lapangan yang bisa memuat audiens. Tanpa kerusi. Campur lelaki perempuan tanpa mengira umur. Makcik-makcik yang bertudung pun ada sambil mengangguk-angguk kepala dan mengerakkan tangannya. Yang sebetulnya, mereka melarang anak-anak datangi konsert.
Kesedaran yang tinggi patut ada bukan sahaja tertuju kepada audiens tetapi penerbit hiburan. Kalau mereka cuma sekadar mengharapkan untung, maka islamic advertising selamanya tidak wujud di Indonesia. Memang benar mereka penuhi permintaan customer tetapi itu sekadar alasan untuk menutup ketamakan mereka. Selaku 'pembekal', 'penyalur' atau 'penyampai' hiburan, mereka sepatutnya menjalankan amanah dengan bertanggungjawab. Lagi-lagi kalau Muslim, sepatutnya mereka tumpukan 'mesej apa ni yang mahu kita berikan kepada umat'. Saya percaya benar kalau media bisa mendidik audiens. Kenapa harus takut pada kerugian?
Kita boleh ambil penerbitan tv al-Hijrah sebagai satu contoh yang baik. Terus-terang, meskipun umur masih muda ketika itu (zaman belasan tahun) saya tidak terfikirkan bahawa akan wujud satu stesen tv yang berlandaskan syariah compliance. Hasilnya kita boleh lihat sekarang, ramai yang follow rancangan stesen tv ni. Sebab tu, pada pendapat saya penerbit patut 'berani mati' untuk wujudkan platform hiburan yang berlandaskan syariah compliance. As a supplier, mereka seharusnya bertindak sebagai 'penerbit'+'rakyat'+'khalifah'. Bukan sekadar penerbit yang tahu aim untung sahaja. Analoginya, kalau ajaran sesat yang jelas-jelas kesesatannya tu ada juga pengikutnya, inikan pula perkara yang baik. Usah risau, Allah is watching from up there! He knows everything! Kalau tidak dapat untung di dunia, akhirat menanti. Tiada sekecil kebaikan tidak dibalas pahala. Inikan pula mengajak orang ramai ke arah kebaikan, berganda-ganda ganjarannya. InsyaAllah.
It's all about 'strong spirit of Jihad'.
Another thing is kita patut hapuskan istilah 'idol' terhadap selebriti. Agak ekstrim ya. Begini, kita ketengahkan hiburan kerana kita mahu sampaikan 'mesej'. Zaman telah berubah, seiring dengan waktu, hiburan sinonim dengan idol, selebriti...sampaikan tujuan asalnya tersasar. In Islam, 'advertising' pertama adalah azan. Saya setuju sekali dengan pendapat Prof Abu Bakar. See, advertising tersebut (azan) mengajak kepada kejayaan. Mesej. Itu goal yang first sekali datang kalau kita sebut pasal advertisement. No, semuanya. Yang kita sebut sebagai hiburan. Do you get what I'm trying to say?
Ada banyak benda yang saya hendak bicarakan. Tapi keterbatasan ilmu dan masa, saya berhenti di sini dahulu.
p/s: orang bugis dulu-dulu entertainment mereka adalah kecapi. setuju?
Ulasan
Catat Ulasan