Langkau ke kandungan utama

Episod Jalan berbatu merah dan tanah

Kelmarin sewaktu dalam perjalanan menjemput mak di rumah orang kenduri, aku ternampak dua orang kanak-kanak lelaki sehala denganku ditemani seekor anjing (harus kuingatkan kami tinggal di kawasan kebun sawit). Seorang mengayuh basikal, seorang lagi dan si Anjing berjalan kaki.

Jalan ini merupakan jalan yang aku lalui sejak tahun 1999 ketika keluargaku memutuskan untuk berpindah ke kebun selepas kami melalui kehilangan besar, ahli termuda kami iaitu Ilmi. Hari-hari sekolah rendah sesi petang (darjah tiga dan empat) aku harus berjalan kaki sejauh tiga batu ke tempat kami berkumpul kemudiannya kami menaiki van ke sekolah.

Sepanjang dua tahun itu, kakiku menginjak jalan berbatu merah dan tanah ini tiap-tiap pagi (9-11 pagi). Waktunya tidak menentu. Kerna kadang-kadang kami berkejar waktu menonton ceritanya Warkop yang mana saat mulai kami nonton, harus menahan kencing sampai cerita habis kerana bila bergerak sedikit CD player, maka berpinar-pinarlah kaca televisyen itu. Almaklum rumah kayu. Atau cuma alasan biasa kanak-kanak, supaya dapat bermain sambil menunggu van sekolah.

Kemudiannya hampir dua tahun lagi ketika berada di tingkatan satu dan dua, aku melalui perkara yang serupa. Berjalan kaki sejauh tiga batu ke tempat berkumpul kemudiannya menaiki van ke sekolah. Cumanya, sewaktu itu, jaraknya dua kali ganda kerana aku harus berjalan kaki sekali lagi ketika pulang dari sekolah. I remembered saying , "I am tired. Things getting hard", many times, almost everyday during that time.

Anyway, sewaktu itu bila aku berjalan kaki, perkara yang paling aku minta-minta adalah, semoga ada kenderaan yang lalu. Aku sudah tidak sabar untuk cepat sampai ke destinasi. Perjalanan berjalan kaki itu melelahkan. Tenaga muda dan mental yang baru hendak mengenal adaptasi. Mungkin bukan aku sahaja yang berfikiran begitu, malah setiap jiwa anak kecil juga berkehendakkan benda yang sama. "Cepatlah besar. Cepatlah dewasa. There are many things yang hendak diterokai. Beria mengejar masa depan. Sekolah cuma lapangan kecil."

Kita mahu follow jejak langkah orang dewasa yang mempengaruhi hidup kita. Bermula dari pendidikan, kerjaya, gaya hidup, filosofi dan selanjutnya. Melihat dua kanak-kanak itu, mengingatkan tentang zaman kanak-kanakku.

Dik, jangan berkira dengan hidupmu, mungkin kau tiada apa-apa kecuali usiamu, tapi tahukah kau bahawa apa pun tiada yang mustahil untuk dimiliki oleh orang dewasa dengan usaha tapi tidak untuk mengembalikan masa. Bila kau berada di kerusi pemandu ini, untuk meluangkan masa seperti yang kau lakukan sekarang itu terlalu sukar. Biarpun kami teringin untuk slow pace tapi masa kami sudah suntuk.Usia kami adalah masa depanmu tapi kami sudah  kehilangan usiamu. Kadang-kadang while running we still wonder, what's life we are going to.

Dik, cuma di tempat itu kata yang dituturkan adalah maknanya. Kami berbicara dengan makna yang universal. Ibarat menulis di kertas, kau menulis di kertas kosong dengan pensel tetapi kami kertasnya mungkin sudah koyak, lusuh dan kekuningan, and there were too many words. Bila kau kata awan, kau benar-benar bermaksud awan. Bagi kami, bila kami sebut awan, boleh jadi ia a cloudy day, another bad/hard day passed.

Bila kau menangis, kau berharap agar orang sekeliling untuk memahamimu. Dewasa pula mengajarkan, there is nobody could understand your feeling.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent