Langkau ke kandungan utama

coretan menghampiri penghujung sem3

بسم الله الرحمن الريم
Assalamu'alaikum w.b.t.

Hampir seminggu tidak menulis di laman ini. Keliru nak post mana satu. Aigoo... Sejak akhir-akhir ni, banyak masa saya terluang dengan membaca buku, termasuklah  membeli buku .
Benar, " القراءة مفتاح العلم" maka banyak benda yang saya ucapkan kerana sering berlegar di ruang minda. Sering. Selalu. Seorang sahabat berkata, saya meminati bidang politik. Mungkin waktu itu minda saya dipenuhi 'isu polotik' tapi ia tidak lahir atas nama 'politik' tetapi hanya sekadar minda yang selalu cenderung ke arah itu dan saya sendiri tidak tahu apa pengkhususannya. Buktinya, sekarang saya ralit dengan menelaah buku sejarah (Islam dan dunia), perihal bugis, sastera (puisi sepanjang zaman,cerpen,drama) dan politik (perihal Sukarno). Penegasannya, saya tidak tumpukan pada satu subjek sahaja.

Ada yang meminta saya untuk menceritakan pengalaman ketika berada di kem PLKN, tiada balasan bukan bermakna tidak ingin tetapi saya kurang pasti. Kurang pasti sama ada perlu atau tidak perlu untuk memaparkan cerita-cerita itu. Kewajarannya, tidak salah untuk berkongsi kisah, tapi saya ini jenis yang sangat kisah kerana itu kisah saya. :) Bermakna, kisah saya akan dibaca, dan setiap kali ada yang membacanya kisah itu akan terputar menjadi sejarah. Tidak melupakan cuma tidak ingin mengingati, analoginya bagai membuka pekung di dada. >_<
Mustahil pula kalau hendak cerita yang baik-baik sahaja  sedangkan PLKN itu bukanlah perihal yang indah belaka.

Selepas membaca beberapa karya sasterawan terdahulu, maka tercetuslah idea untuk menulisnya. Jalan hidup kita ini masing-masing lalui dengan cara tersendiri. Maka, strategik 'hijrah' yang sering saya lakukan membuat saya bertambah yakin untuk menulis. Cuma waktunya bukan sekarang juga mungkin bukan esok. Tapi pastilah akan ditulis, terima kasih pada yang mencadangkan. Jangan terlalu 'berharap' kerana PLKN bukanlah memori indah selepas 3tahun melainkan sebuah kisah yang patut diambil pengajaran. Sesuailah dicop sebagai'pengalaman' itulah yang lebih berharga daripada sebuah 'peringatan' yang ada kalanya merunsingkan hati. Kita ini manusia yang punya masa silam.

Saya juga mulai sedar kalau hala penulisan saya tidak bersifat keilmuan (mencari kenyataan) semata melainkan saya lebih tertarik kepada rausyafikir. Saya ingin melibatkan diri pada ideologi bukan sekadar bersifat neutral.

(oh, ya! Semalam dan beberapa hari yang lalu, aku lewati waktu genting kerana aku ini bukan seorang yang boleh buat kerja sendiri, selalu saja minta dibantu (Allah hadirkan aku insan-insan yang sanggup membantuku meskipun hal kecil, tapi nampak besar bagiku). Sahabatku yang tidak pernah putus hormat dan kagumku pada dunia bahasa,penulisan, ideologi dan keyakinannya, Siti Asdiah Masran, sahabat-sahabat sekumpulanku, Akak Norhayati, Dharlina, Adilah, dan Zahra mujur kita ini sekumpulan, aku bersyukur.Alhamdulillah-selesai lagi satu tugas.)



gambar akan diupload dari semasa ke semasa. Semua yang berkenaan dengan subjek BM Kerjaya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent