Rabu, 26 Disember 2012

bersama mereka

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum w.b.t.

Akhirnya ketemu sudah ke penghujung semester 1 bagi tahun kedua saya di Universiti 'Taman Budi dan Ilmu' ini. Walaupun sudah selayaknya memegang title 'senior' kepada 'junior' yang baru masuk, namun saya juga tidak ada bezanya dengan mereka. Ya, ini merupakan semester pertama saya di alam 'kuliah' setelah dua semester bergelumang dengan kelas-kelas bahasa (lebih tepat kelas English sebenarnya). Seandainya hendak dibandingkan di antara 4 semester ini (satu lagi semester pendek, pada bulan ramadan yang lalu) semester pendek itulah yang paling saya 'cintai'.

Tanpa permulaan mana mungkin ada rantaian selanjutnya seperti ini, tanpa tarbiah pada bulan ramadan lalu, tidak ada palitan warna warni di kanvas hidup saya sekarang. Tidak keterlaluan untuk saya perkatakan bahawa saya berbangga dengan penghijrahan diri saya meskipun terlalu awal untuk bersenang hati. Perjuangan masih panjang.

Dahulu, saya cuma tahu melakar menggunakan dua warna, hitam atau putih. Setelah belajar mengenal warna-warna lain, baru saya sedar kita diciptakan pelbagai warna untuk saling melengkapi. Mana mungkin saya membuang warna-warna itu setelah sebahagiannya menetap di sini (qalbu).

Terlalu sukar untuk melangkah ke hadapan kerana variasi kemungkinan bakal bermula dan berakhir. Masih segar tatkala diri terlalu malu untuk berhadapan dengan ramai di hadapan kelas, terbayang figura diri yang sedaya upaya menyatakan satu-satu butir ilmu meskipun tidak punya kemahiran, kalimah 'ya latif' tersemat tatkala berhadapan dengan murabbi, 'keputusasaan' apabila kerja yang dihantar ditolak, kelu tak terkata meskipun tiap kali nama ini disebut, dan kehampaan melihat kertas yang tercatat bunga-bunga fikiran berbuah dengan bilangan yang kecil.

Teman atau tidak,mengajar saya untuk terus melangkah kerana tanpa atau dengannya, tiap permasalahan pasti ada jalannya. DIA lebih tahu yang terbaik buat kita. Semoga tidak ku terleka walau sesaat, mengucap kalimah 'alhamdulillah', saya cintakan kalian kerana ALLAH.

ketika diri 'kebekuan' senyuman itu memberi makna.
Aida, semoga istiqamah dan menjadi contoh buatku dan yang lain.
 di setiap ketika dan di mana pun, cik nang; terima kasih.

a lot of story
mengimbas detik pertama kali bertemu di bumi UIA
untuk mulakan langkah baru, ternyata bukan suatu yang mustahil.
saat yang lain di hadapan,saat yang lain fokus, saat yang lain tidak sabar menanti kelas tamat, kita di sini mencipta memori,mungkin yang terakhir kalinya di bawah satu bumbung, berguru yang sama.

sejak mulai dan mungkin sampai akhir, kita akan terus mengambil gmbar bertiga pada akhir sem.
'kenakalan' itu mematangkan kita. InsyaALLAH.

cuma separuh tidak semua, kalau ada peluang  kita bergambar bersama.
esok, exam tilawah 2... Jumaat, intro comm...last day untuk hantar dokumen JPA, semoga dipermudahkan urusan.. salam Imtihan! bittaufiq wannajah..!

cr:aishah,noreen,cik nang @ lotus huda, maryam, kak Rin, aida,fiza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan