Langkau ke kandungan utama

Training Camp MISI d Puncak Lui (7-9 Nov)

Assalamualaikum w.b.t.

Ini merupakan training camp yang ketiga aku join di bawah kelolaan kelab MISI . Untuk maklumat lanjut mengenai MISI, boleh rujuk sini. Banding dengan modul yang diketengahkan pada traning camp sebelum ini, kali ini nampak santai sikit cuma terkejar-kejar masa sebab beberapa hal lain seperti jadual ketibaan di Puncak Lui kelewatan.

Tempatnya cantik cuma memang agak kurang selesa jugalah sebabnya musim hujan. Meskipun tiadalah aktiviti luar sangat pada hari pertama di sana, tapi aku tetap rasa ia sedikit kurang selesa, well ini bukan perkara yg boleh dipersoalkan memandangkan ia jatuh dalam aspek metreologi.

Semua modul adalah amat berguna lebih-lebih lagi part video making. Pehh.. aku memang gilak sikit bab-bab begini, budak baru belajar. Tapi itulah part yang aku belum bisa kuasai sepenuhnya, main-main dengan software pun belum berkesempatan. Aku kena cari satu-satu masa yang betul-betul aku boleh tumpukan/ fokus. Oooh naaa... video semasa training camp tu pun aku belum sentuh lagi, mau edit-edit pun perlu masa. Sedikit kesuntukan masa semester ini. Mungkin apabila tugasan semakin berkurangan aku boleh sentuh video-video tersebut. (Setiap hujung minggu aku punya jadual hal yang perlu dipenuhkan)

Another modul yang aku suka, adalah 'be positive'. haha. Setiap seorang kena tulis 'apa-apa' untuk semua orang. Walaupun kita ndak kenal siapa yang tulis, sedikit sebanyak ada juga la penguat semangat. Aku kadang selak-selak itu kertas satu dua kali dalam sehari. Terima kasih semua. Saya hargai kata-kata kalian. Tapi, ada sedikit salah faham kali di sini, ramai yang fikir aku lembut. haha. entahla. Aku semenjak kecil lagi kureng feminin. Semasa arwah adik masih ada, aku jadi abang& kakak untuk dia, sebab dia ni lembut hati sangat. Selepas adik pergi, aku jadi anak lelaki & perempuan untuk mak dan bapa. Sekarang setelah aku dan mak tinggal berdua, aku jadi lupa feminin itu serupa apa, dunia tidak akan pernah berlembut hanya kerna kamu adalah wanita.

Modul culture night ndak kurang hebatnya. haha. Kakak Aisyah main peranan penting dalam kumpulan kami. Apapun, mesej yang cuba disampaikan oleh modul sampailah. Beda dengan culture night yang pernah aku join, kami lakonkan perkara khurafat yang diamalkan oleh masyarakat di Sabah. (masa tu kami perform budaya orang Bugis.) Gempak jugalah. "uik, murah saja baitu, satu ratus lima puluh ribu ringgit!" oooo kakak Aisyah.

Slot bro. Zaim pun ok! Walaupun aku belum tahu sepenuhnya, tapi at least dari camp ni la aku belajar ikatan (lupa sudah namanya) haha. Dan dapat jungle trekking lagi!
haha salah mark di situ, tertulis cahayahijrah.ilmi, malas sudah mahu ubah-ubah. Sebetulnya "cahayahijrahilahi.blogspot.com"
sekali lagi tertaip cahahijrahilmi. Terlalu rindu barangkali dengan si Ilmi. Malas suda mahu edit balik.

ba... ini saja la yang sempat di update. Penat mau upload, lama juga la menunggu. Ikhlas dari hati, saya sayang keluarga MISI. Ada umur yang panjang dapatlah kita bertraining sama-sama lagi. InsyaAllah. Setiap satu insan yang kita temui tanpa mengenal jarak masa dan waktu, ia sangat berharga. Saya daripada pihak komiti Prep& tech memohon apologi atas segala kurang dan silap yang ada. Maaf kalau ada wajah-wajah yang tidak tersnap semasa training, mohon bole jumpa saya untuk buat outdoor, kita snap foto banyak-banyak. haha.

BARISAN KOMITI yang baik-baik, senior-senior yang baik...kawan-kawan yang baik, adik-adik yang baik... semuanya baik-baik.... bye-bye!
p/s: aku lupa mau ambik gambar kenangan di sini. satu dua keping pun jadila. kannn... 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent