Langkau ke kandungan utama

Something to listen to (my current lists)

Assalamualaikum dan selamat malam.

Ingatkah satu ketika dahulu, ketika idea menulis dan semangatnya tidak bersatu, aku selalu mencari ruang baru agar tetap terus menulis. Sampai sekarang aku masih belum move on bahawa Yonder Music dibawah seliaan Celcom sudah lama ditamatkan khidmatnya.

Aku tanpa paksaan terpanggil untuk berkongsi kecenderunganku terhadap aplikasi itu dahulu . Serius, sesuatu kesempatan yang terbiar... Semoga aplikasi itu bisa dimajukan semula. Aku pasti akan menjadi pengguna setia ya.. Sungguh!

Semenjak Yonder Music sudah tiada, aku cuma bergantung kepada aplikasi YouTube sebagai media halwa telinga.

Berikut adalah senarai terbaruku bagi bulan Julai 2020. Untuk senarai lagu sebelum tahun 2020, mungkin boleh rujuk entri terdahulu. Cubalah luangkan masa, mungkin ada beberapa lagu yang memikat hati dan pendengaran kalian.

1) Yoon Jiyoung - Shame
Aku agak pemilih bila terkait penyanyi perempuan. Tapi Jiyoung ni, aku rasa suara dan tune lagu ini seiring menyebabkan aku tidak berfikir panjang untuk meletakkannya dalam senaraiku. Cuma, cubalah liriknya punya terjemahan, mungkin ia lebih memudahkan aku untuk menyusun entri kali ini. (?)

2) Sik-K - Darling (feat Crush)
Aku yakin Sik-K merupakan antara artis yang lagunya sentiasa dalam rekomendasiku. Boleh rujuk entri senarai Yonder Muzik yang aku tulis sebelum ni. Pertama kali dengar Darling ni aku senyum sendiri. Perasaan tu kan, macam real, penantian kepada si dia peneman hidup yang tidak tahu bila berkunjung tapi excited betul. Hahahahaha oh Darling! Walaupun Sik-K popular dengan auto tune, aku tetap utuh menjadi peminat setia nyanyiannya. 

3) Lim Young Woong - Trust In Me
Pertama kali dengar lagu ni tanpa translasi, aku sebak. Melankolik yang memberi pengharapan, seperti tajuknya. Misal kata rentetan daripada pencarian tadi (lagu Darling) , kronologi sekarang, sesuatu yang selama ini dicari adalah peneman perjalanan yang mana, kita memerlukan seseorang sebagai sandaran suka dan duka. Itu tafsiranku untuk lagu ini dan masih lagi dengan prinsip untuk tidak mencari terjemahan liriknya. Mahuku abadikan rasa sebak itu selama yang ku mampu. 

4) Eunji Apink - Aloha (cover) 
Lagu asal oleh Cool dan ia juga merupakan OST bagi drama Hospital Playlist. Manis yang amat. Romantis. Pada kepercayaan untuk Sama-sama menempuh hari mendatang. 

5) Jooyoung - Here We Are
Tidak semua indah dalam perhubungan. Masih kukenang drama Find Me In Your Memory, bagaimana menempuh hari menuju destinasi yang sama dengan perbezaan yang masing-masing punya. Apakah saling mendukung atau melepaskan atas alasan demi kebahagian yang satu pihak lagi. Aku pun dilema. 

6) Hoppipolla - Enough
Selalu ego hadir saat kita perlu belajar mencintai. Dan selalu saja peluang yang disiakan akan berakhir dengan penyesalan kerana gagal menghargai. Rasa ingin kembali tapi semuanya sudah berakhir. Ini translasi lagu ini bagi aku. 

7) Bandage - Invisibles
Aku suka suara vokalis ini. Serius. Band ni punya lagu terbaru tapi aku lebih menyukai lagu mereka yang satu ini. Post broken relationships. Inilah yang aku rasa. Terlalu banyak hal yang tidak terlihat pada satu-satu perpisahan. 

8) Shin Seung Hun - Like The First Goodbye
Kalau tengok mv lagu ni, lepas tu dengar time hujan-hujan.... Sedih sungguh! Sampai aku yang bukan dalam relationship pun terikut merasa heart break. Nama juga penyanyi legend. 

9) Ash Island - Error (feat Loopy) 
Aku suka semua tentang lagu ini. Penyanyi kedua selepas Sik-K yang menggunakan Autotune yang aku suka. Aku pun nda pasti kalau sebelum ni aku pernah kata yang aku merupakan peminat Loppy, bagi aku range suaranya unik. Saking minat terasa singkat Benar lagu ini. 

10) Onestar - Hello
Pertama kali mendengarkan suara Onestar, aku terus terpukau. Dan syukur juga ada translasi lagu, aku sentiasa berharap agar pada setiap penghujung perhubungan akan berakhir seperti mana yang dinyatakan dalam lagu ini. Semoga, satu hari nanti apabila kita bertemu semula, anggap saja kita tidak kenal dan semoga yang kamu temui bukanlah aku, dan sapalah, hello.. Anyyeong. 

11) J_ust - WILL Be Happy 
Dengar malam-malam ni boleh nangis. Sedih oh. Terasa dekat kisahnya dengan diri. 

12) LUCY - Flowering
Aku suka band ni sebab ada violin. 

13) Junny - THANK YOU
sangat rekomen lagu ini dan lagunya yang lain untuk didengar. 

Sekian. Panjang pula ni entri. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Lirik Lagu:::Say Alhamdulillah

Lirik Lagu “Say Alhamdulillah” oleh Irwan Hisham.Merupakan lagu baru... mohon dihalalkan post saya ini.JazakALLAH hu khairan... Setiap manusia akan di uji   Sabarlah menghadapi Dugaan yang datang dan juga pergi   tanda kasih suci Perjalanan ini penuh duri Sabarlah menghadapi Seringkali   jatuh jangan   henti Tabah mengharungi Bila kau resah remember ALLAH Bila kau sedih   remember ALLAH Bila kau diuji   say Alhamdulillah Mogakan diredhai...(3x) Song Title: Say Alhamdulillah(Original)(Malay version) Singer : Irwan Hisham (B V by Varianz & Endy Ashari) Song/lyric:Irwan Hisham Music Arranger:Jamizal Fan Page: Irwan Hisham (at Facebook) Sekali lagi saya mohon dihalalkn..^^ ni link youtube  http://www.youtube.com/watch?v=I_oQxkxdjtI&feature=share