Langkau ke kandungan utama

Where we are

Assalamu'alaikum w.b.t dan selamat subuh.

Malam tadi aku berkesempatan untuk menghadirkan diri ke majlis kahwin. Aku sudah tidak lazim ke majlis kahwin. Dulu, suatu ketika dulu ia pernah menjadi tempat aku belajar mengenal society.

Di kerusi itu, aku lihat society yang sama. Mungkin budaya kita statik. Evolusinya adalah taboo. Atau mungkin generasi sedang menunggu tahta diserah. Dan bakal menuju arah yang sama barangkali? Where we are.

Semenjak kembali kepada society, aku kadang berdebar kalau-kalau aku bakal culture shock. First impressionku adalah positif.  But as time passes, is it our culture hardly aged?

Haha bukannya aku hendak semuanya berwajah baru tetapi sudah tiba masa untuk kita beranjak dari custom yang we even can't say  proudly to our next generation as something to be inherited. Treasure. Heritage.

Ada yang berkata kenapa harus kita serapkan ***si (any adaption, eg: pertembungan di antara dua / lebih budaya). Hujahnya kita punya budaya sendiri. Kalau bukan kita siapa lagi yang mahu raikannya? Bukankah kita diciptakan berbangsa-bangsa? Haha. Bukan. Maksudku di sini, sambil mengekalkan budaya asal, some parts need to be transformed. Kadang tu ada yang kena hapus sama sekali.

Ia sebenarnya sangat kasihan apabila melihat anak bangsa kita sendiri mempamerkan diri mereka di 'pentas' diiringi muzik sambil menari yang... dengan pakaian yang ndak-ndak. I mean, kalau ditanya kepada audience sendiri siapa saja yang akan berkata dengan sukanya, 'saya akan benarkan adik/kakak atau mana-mana ahli keluarga saya untuk berlaku sedemikian'. They just want to enjoy it.

Pengambilan band di majlis kahwin sesuatu yang lazim dan aku tidaklah pula mengkategorikannya sebagai sesuatu yang uncivilized, tetapi caranya dipersembahkan. Selalunya, di majlis kahwin, adab dan sopan dijaga,yang mama bapa will watching over their child at all aspects, sebelum ke majlis anak-anak selalu diingatkan dengan seberapa banyak kata JANGAN BUAT ini...ini..ini... itu... sama juga halnya dengan baju. Harus sopan. Padahal yang dituju, mempersiapkan persembahan band yang ahlinya menyanyi sambil menari tidak ingat dunia dengan pakaian yang menjolok.

Society kata band tu adalah penarik. Ya memang betul pun. Manusia kan suka berhibur. Tapi caranya kurang tepat. Penyanyi, penari..pakaian. Analoginya tuan majlis bayar pihak band agar band tersebut dapat tarik ramai tetamu yang hadir ke majlisnya. Kalau tidak ramai sebab bandnya tidak bagus. haha.

Jadi aku cuma suarakan seandainya kitalah yang ubah. Sebab aku tiada kakak abang yang kahwin, maka tiadalah pula peluang mau ubah. Tiada salah kita bersuara dalam keluarga. I mean sesuatu yang jelas kurang 'baik' untuk diteruskan kenapa tidak kita suarakan. Manusia tidak sempurna. Mak bapa kita pun ndak sempurna jadi mesti kadang ada salah lakunya, jadi sebagai anak kalau kita saksikan cubalah tegur. Sebagai contoh, mereka tidak terexposed dengan multicultural society, jadi apabila mereka joined that group (ada event) kadang mereka terlepas cakap, so kalau aku, kalau waktu tu sesuai, time tu juga aku tegur. Inappropriate. Kalau rasa kurang sesuai balik rumah baru kasi terang dengan mereka which part yang kurang baik. Tapi, memang kena selalu buat sebab kadang benda tu memang terlalu asing dengan mereka so berulang juga ingatkan mereka.

Huhu.

Selepas mak ceritakan perihal di kampungnya semasa salah seorang keluarga kami kahwin, dimana penonton meletakkan duit di tubuh penyanyi ( you-know-what-I-mean). Sadly, it happened in an event where usually we practiced or showed our custom. Di mana lagi mahu tengok baju adat? Time majlis kahwin. Makanan tradisi? Time ni juga dijamu. Segala pantang larang, adat-adat turun menurun juga diikuti masa ni. Tapi that one thing being dominant in which society easily adapted as one of our custom. Tapi biarpun budaya band dengan penyanyi yang kurang sesuai persembahannya itu dikatakan padaku sebagai salah satu warisan dari nenek moyang bangsa/kaum, aku akan kategorikannya sebagai 'black hole in society'.

Tapi mak selalu katakan bahawa semasa majlisnya dulu mereka jemput band penyanyi nasyid (peqasidah)- time tu famous dengan band qasidah. Maksudnya society punya pilihan untuk tidak display unappropriate band. Bukannya mahu sekat sumber rezeki orang tapi kalau bukan sebab demand society yang 'tinggi' band tidak compete untuk sesuatu yang demikian rupa by putting their artists on stage with unappropriate 'dress code' (more exposed is consider good) and loncat-loncat monkey. Instead,  mereka boleh fokus pada vokal contohnya.

Pastilah bukan semua begitu tapi majoriti. Ada juga majlis yang memilih band yang appropriate tapi belum diramaikan dan diamalkan dalam society. Tidak popular & unrecognize. Cuma pada yang peka saja ambil perhatian.

Sebagai penutup, semasa on the way balik, keluar dari khemah pengantin, there was a group of people (mak cik-makcik) and they complained about the young female singers. 'Kenapa bajunya begitu' 'kenapa dia menari begitu'. I was like, waiting for them to mention the band's organizer and the owner of majlis but no one did.

Maksudnya, kita sedar ada yang salah atau 'unappropriate thing (s)' berlaku dalam society tapi kita tidak telusuri sampai akarnya. Cuma sebut dan nanti jadi bahan gosip di kenduri orang lain. Cuba konon ramai-ramai persatuan makcik-makcik (sama la juga puang-puang hajahnya) kasi buat kempen 'kami ndak mahu band yang penyanyi berpakaian tidak sesuai'. Berani konon laki dorang pigi bantah? Nda tu.

Panjang juga ni. Actually aku pun ndak tau kalau main point ku sampai sebab aku cuba untuk guna subtle language & way (eh). Inilah bahasa sopan ku.  Suara hati dari seorang ahli yang ndak tau di mana mau contribute for her society. Dengan harapan ada yang tersinggah di sini. Sama-sama kita fight, changing for good reason. Bagi yang datang dari lain 'budaya' , ini pasti sungguh asing.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent