Langkau ke kandungan utama

Playlists #yondermusic

Assalamu'alaikum dan selamat pagi

Menyambung episod senarai lagu di pustaka yonder muzik. Sebenarnya, aku sudah berniat untuk mengakhiri episod ini (dan dalam pencarian membuka tema baru) tetapi tiba-tiba bersemangat semula untuk teruskan kerana yonder team seperti tahu memasang umpan.

The Solutions
Aku pernah mencari dua album (full album) terawal, #The Solutions & #Movements tapi gagal. Kemudian, aku temui latest album mereka, #Thumbs Up sekali gus single mereka #Love Again. Aku ndak pasti kenapa ada dua page THE SOLUTIONS di yonder: satu untuk album lama mereka dan satu page lagi album terbaru mereka (2017). Anyway, lagu-lagu mereka mostly kedengaran mix muzik beberapa group (termasuklah labelmate, The Koxx)...ia bukan kritik ya more to compliment sebab muziknya memang jenis yang aku suka. Lagu yang aku rekomen? Dengarlah semua lagunya (dua album terawal tu in english). Btw, lagu #thumbs up dan #lines tu aku keep playing for awhile.

Nell | Album: Beautiful Stranger
Album ini terdiri daripada lagu-lagu dari album mereka yang sebelumnya (mostly dari album #C). Masih ingat lagi kali pertama mendengar muziknya Nell dengan lagu #Ocean of Light,  waktu itu aku tengah cuti semester undergraduate dan lagu itu masih menjadi kegemaran nyanyian mereka sehingga detik ini. Sayangnya ia tidak dimuatkan dalam album #Beautiful Stranger ini. Hopefully, yonder muzik semakin rajin muatnaik lagu mereka pada masa akan datang. Aku rekomen lagu #Home dan #Time Walking On Memories. Better dengar satu album la. Album ini umpama a healing album bagiku.

Rubber Soul | Single: Beautiful Women
Kali ini, nampaknya lists sekali lagi didominasi oleh penyanyi/band lelaki. Semenjak discover Rubber Soul melalui album #Love is mereka, aku berharap dapat menambah bilangan artis perempuan dalam pustakaku. Tapi single kali ini aku merasakan seperti mereka kurang beraksi kerana aku pasti kalau vokalnya boleh pergi jauh lagi. Cuma tanpa melihat translasi pun aku bisa klaim kalau lagu ini bermesej positif dan itu sudah memadai asalkan dapat melihat perkembangan Rubber Soul.

Sanchez | Album: Colour EP
Ini merupakan langkah pertama mengenali Sanchez meskipun telah lama mengenal Hanhae dan Kiggen (kalau ikuti listsku yang sebelum ini, aku agak bias ke Hanhae). Genre solo mereka slightly different dan to be honest, kalau aku discover Sanchez dulu mungkin aku lebih memilihnya berbanding Hanhae. Soft voice Sanchez memang lebih worth dengan r&b genre tapi bila dia rap pun handsome juga (jenis ayat apa ni?). #Between Calm and Passion tu lagu kesukaanku di album #Colour nya.

| Single: Sunny Day Rainy Day (feat Kassy)
Hahaha. Kenapa comel betul ni. Bukan citarasaku tapi tersengih-sengih & tutup-tutup muka juga aku dengarnya.

| Single: Claustrophobia (feat KillaGramz)
Genre dark sebegini memang 'makanan'ku. Tapi belum cukup kuat & dark untuk ku ulang main. Mungkin selepas dirujuk translasi akan lebih feel.

Jun Bumsun and the Yangbans | Album: Revolution Songs
Aku masih menunggu single terbarunya memandangkan Jun Bum Sun dalam iv berkata bahawa penat buat full album jadi kemungkinan besar akan meriliskan beberapa single selepas album ini. Aku telah menjadi peminat mereka selepas mendengar #The Cloud Dream of the Nine. Agak pelik juga kerana mereka tidak nyanyi in english padahal mereka berkemampuan untuk menghasilkan dan menyanyikannya (the fact that JBS tu study abroad dan History holder though). Untuk yang baru berjinak-jinak dengan muzik mereka, boleh cuba dengar #Moondance.

Deepshower | Album: How I Met You
Aku muatnaik lagu #Found U sebab featuring G.Soul.

The Geeks
Aku tidak seberapa berkenan dengan genre hardcore tapi The Geeks sinonim dengan positif hardcore. Ada tiga album yang terdapat di yonder muzik. Cuba dengar
#Staring to the Sun dan #Everytime We Fall.

MoonMoon | Single: Museum (feat Moeun)
MoonMoon sudah meriliskan beberapa single tapi masih belum berjaya tembus yonder muzik memandangkan cuma ada dua lagu dimuatnaik (satu lagi lagu yang dimuatkan dalam kompilasi album). Bukanlah genreku tapi sekali-sekali mahu juga ubah citarasa.

**************

Semoga entry akan datang diisi dengan beberapa penyanyi/artis perempuan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent