Langkau ke kandungan utama

Playlist #yondermusic

Assalamualaikum dan selamat malam

Kita lanjutkan senarai lagu yang aku temui dan rekomen di yonder muzik.

Kim Geon Min | Album: 19 20 21
Aku tidak mengenali Kim Geon Min yang secara tidak sengaja menemui lagunya di yonder. Aku kategorikan lagunya sebagai folk song. Aku belum punya masa untuk cari translasi, tetapi ketika mendengar liriknya, pada pendengaranku dia menggunakan ayat yang simple. #Unrequited Love merupakan antara lagu yang aku suka dalam albumnya ini.

Maktub
Cuma dua lagu Maktub tersenarai di yonder. #Sweet Dream dan #I Got U (feat Leeraon & Jasmine Clarke).

Rumble Fish
Bila sebut Rumble Fish, lagu yang paling aku sinonimkan adalah #Smile Again. Walaupun sesetengah lagunya bukanlah citarasaku, #Men Are All the Same, #Fly, #In the End, #Goodbye, dan terutamanya #Spring Comes, Flower Blooms merupakan kegemaranku. Selain itu, di album Memory for You seperti lagu #Rain and You dan #Be Dust (dua lagu versi siapa pun selalu aku suka)  juga termasuk dalam senarai mainku.

Saevom
Bukanlah genreku. Tapi sekali-sekala apa salahnya. Vocabku tentang muzik terlalu limit, dan bagiku Saevom tergolong dalam kategori acoustic. Mungkim mostly yang aku dengar melalui lagunya adalah ekspresi yang sama menjadikan pendengar seperti aku menjadi cepat bosan. Kalau disuruh pilih lagu mana hendak kurekomen, aku pilih #Flower You (feat. Jeon So Hyun). Btw, semua lagunya ver. feat.

SALTNPAPER | Album: Spin
Kali pertama aku dengar Saltnpaper melalui ost mereka, #Satellite. Setelah beberapa lama kemudian, aku decide untuk dengar lagu dari albumnya, Spin. Album ini mengandungi lagu in Korean dan terdapat juga in English (full). Secara peribadi, aku sangat suka #What A Place (a.e.i.o.u) dan #Mine.

E Z Hyoung | 환기
Sudah banyak kali aku cari di Yonder sampai satu ketika aku abaikan habit itu. Kemudian, tanpa sengaja terjumpa pun E Z Hyoung. Seperti Daybreak, genrenya sangat berbeza dengan The Koxx. Aku kagum dengan agensi mereka kerana menghasilkan lagu yang pelbagai genre, bersesuaian dengan kecenderungan masing-masing artis. Di #환기 aku lebih prefer muziknya (to be honest, aku punya expectation yang tinggi ketika mendengar intronya). Mujur #무슨 일일까, #Love Again dan #단풍놀이 dapat memenuhi citarasaku. (Mungkin bagi aku suaranya lebih sesuai dengan ballad/slow song)

Haze Moon
Sesiapa pun akan enjoy lagu-lagunya Haze Moon. Faktor utamanya, dia nyanyi genrenya. Jadi susah kalau ndak suka lagunya, dan kita tidak akan bosan. The whole album ("special album"- aku pun nda sure kalau ni lagu cover atau lagunya sendiri) pendengar akan rasa puas dan nda mustahil untuk ulang dengar lagi. Setakat ini, semua lagu yang dia ada di Yonder aku simpan. Belum berniat untuk memadam satu pun. #Desire tu lagunya mula-mula aku dengar. Nota: dia nyanyi in English, dan liriknya pun membawa makna positif. Selamat mendengar, highly recommended!

Millic | Album: Vida
Oleh kerana dia satu label dengan The Black Skirts dan Hyukoh, aku punya expectation yang tinggi. Hakikatnya, aku sukar hendak fokus sebab genrenya bukanlah makananku. Peminat Dean kena dengar lagu-lagu Millic.

Paul Kim
Akhirnya Yonder team update Korean artist, Paul Kim walaupun terpaksa berkongsi page dengan another Paul Kim. Pada aku, muziknya paling ngam didengar semasa hujan... tapi manusia jenis aku lebih memilih tidur dari menikmati melodi ketika ini. Aku suka slow muzik tapi bukan R&B/Soul lebih kepada ballad atau paling tepat rock ballad song. Btw, aku suka #비.

Aku masih punya banyak lagu hendak kukongsi di sini. Untuk mengakhiri entri kali ini, suka untuk aku maklumkan bahawa album terbaru Epik High, We've Done Something Wonderful sudah berjaya tembus Yonder dan seperti selalu aku memang akan simpan lagu mereka (#Lost One & #Home Is Far Away paling aku suka) dan terdapat juga Nu'est W, W, Here. Hopefully Yonder akan selalu update lagu-lagunya Nu'est pada masa akan datang (masih lagi ingat lagu debut mereka #Face, antara lagu KPop terbaik pernah kudengar).

Lastly, aku ndak pernah update lagu OST di sini, tapi kali ini aku rekomen (highly) lagunya NiiHWA, #What I Want (Mad Dog Series punya OST). Muziknya totally tasteku.

Sekian.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent