Langkau ke kandungan utama

Playlist #yondermusic

Assalamu'alaikum dan Selamat malam, kalian.

Tanpa jemu, suka untuk aku ulangi, lagu-lagu yang aku kongsi ini terdiri daripada lagu-lagu yang agak rare atau jauh dari mainstream muzik Korea. Mungkin bukan saja lagunya baru pertama kali kalian dengar,entah-entah nama penyanyi/bandnya pun kalian tidak kenal.

Vidan | Album: Opening New Age
Salah satu sebab aku mula menulis tentang senarai main lagu di Yonder kerana mahu orang mengenali artis yang underrated (aku spesifikkan ke Yonder sebab aku guna Yonder). Sama seperti Vidan ini, jarang dapat jumpa crossover band. Yang buat aku jatuh cinta dengan muzik mereka adalah gabungan modern dan traditional instruments. Masa try cari di Yonder aku punya kecewa sebab nda pandai jumpa. Jadi buat yang entah ke berapa kali, aku try taip nama album tu, maka dapatlah. Walaupun belum sepenuhnya berpuas hati, at least dapat juga dengar lagu-lagu mereka satu album. Yang latest tidak di update sama Yonder, kena buka youtube. Ikut preferenceku, satu album ni best. Kalau korang sama jenis macam aku yang enjoy muzik band pakai traditional instruments, let's get it!

We Are The Night
Aku baru belajar untuk meminati band ini. Semoga Yonder akan konsisten update lagu mereka. Setakat ini, tiga single mereka boleh didapati (supposedly the latest). Secara peribadi aku suka #Our Young Days. Aku bukanlah peminat techno-rock dan synth pop, tapi kadang-kadang kalau ngam, terlebih suka pula. Seperti nama mereka, lagu mereka dinikmati teruntuk ketika malam. *feeling*

Noff | Album: 진접 Jinjeop
| Single: Decalcomanie
Aku masih tertanya-tanya status penyanyi ini, apa benar dia wujud atau macam mana. Yang wujud hanyalah lagunya terdapat di Yonder in Korean. No picture no trace left on youtube. Malah muziknya aku jumpa di google di salah satu app Hindi. Aku tidak seberapa arif tentang rap, pada pendengaranku dia rap, moderate tempo, no swearing, good music instrument, pastilah nda faham liriknya tapi berdasarkan satu-satu vocab yang aku boleh detect maksudnya, at least dia jaga rhyme. Aku banyak mendengar Korean rapper tapi aku nda dapat menyamakannya dengan satu pun. I can tell that he actually telling us his story(s). Thank you and sorry, hope to know you a little bit more. (Wah kadang-kadang Yonder do something that is beyond my expectations).

Sunwoo Jung-A | Single: Propose
Aku harap Yonder akan update lagu-lagunya Sunwoo Jung-A. Hmmm secara jujurnya genre sebegini bukan makananku tapi suara Sunwoo Jung-A in another level. Strangely, kerana tajuknya propose mungkin sebab itu aku nda dapat feel. Bila baca translasinya baru rasa, aduh orang belajar feeling melalui baca/buku/kata memang begini.

Sugardonut | Album: Double Minus
Banyak rock band yang punya pembawaan muzik sama seperti Sugardonut tapi tidak bagi vokalnya. Aku enjoy dengar muzik mereka kerana itu merasa kecewa bila mendapati cuma satu album (yang lama pula tu) available di Yonder. Common, Yonder! Jangan risau kalau kalian bukan peminat rock, muzik mereka mudah untuk dihadam. Supposedly, #Beautiful Life tu pilihan ramai tapi aku individually memilih #Missing You.

Spotlight | Album: A Placid Dream
Senarai main mesti didengari oleh peminat rock. Totally genuine rock. Kalau ada benda yang aku hendak komplen, selain satu album sahaja yang available di Yonder, pagenya dihuni oleh another Spotlight. Serius, ikutkan hati mau juga aku adu sama servis Yonder tapi the latest request pun belum ada solusi... macam terhegeh-hegeh pula rasanya diri. Band ini sangat underrated, dan Yonder pun tidak endah mahu update album lain mereka. Again, nda minta lebih, tolong buat page Spotlight (Korean band) ni sendiri tanpa perlu berkongsi dengan artis lain. Aku suka semua lagu dalam album A placid Dream ni.

SARAM12SARAM | Album: Raindrop, Cloud, Typhoon & The Sun (Remixes) | Album: feels too letter
Pertama sekali, alangkah bagusnya kalau album Raindrop, Typhoon & The Sun tu bukan versi remixes. Masa mula-mula dengar, aku langsung nda dapat kenal pasti kata yang dia keluarkan even lagu tersebut in English. Aku nda tahu pun dia nyanyi (certain lagu) in English sampailah aku cek liriknya. Genre dream pop dan electronic merupakan muzik baru kepadaku, kadang-kadang aku langsung tidak mahu dengar pun (terlalu rumit untuk keluar dari genre kebiasaan). Band ini popular dengan lagu #Raindrop, Cloud, Typhoon & The Sun, try la dengar.

Phonebooth
Aku sangat menyukai lagu-lagu mereka terutamanya yang terdapat di dalam album 'Prank'. Secara ringkasnya, lagu yang terkandung dalam album tersebut menyentuh perihal isu semasa ketika itu (ex: Sewol Ferry), "...they would like to talk about the scene of life handling like a PRANK, and suddenly be forgotten", (Sumber Youtube). Berbicara mengenai muzik mereka, genrenya pure rock yang fokus kepada instrumen gitar dan drum tanpa pengaruh trend terkini, electronic dance music. Bagi yang tidak menyukai muzik rock, jangan khuatir, muzik mereka walaupun rock ia bukanlah heavy metal/ hardcore rock. Dalam kamus muzikku, aku kategorikan mereka sebagai 'light rock'.

Jannabi
Hanya ada satu lagu available di Yonder, #Rocket. Dalam ramai-ramai band, aku paling berharap Yonder akan update single mereka #She pula nanti. Please! *buat muka comel* Mereka juga membawa genre rock tapi lebih kepada old (50-80's) school dance vibe. Pembawaan muzik mereka buat aku jadi peminat mereka walaupun aku tahu di luar ada lebih ramai lagi band yang bawa genre yang sama, just say, bahawa aku minat kerana mereka adalah Jannabi. (hahahahaha)

OKDAL
Selepas rentetan rock muzik, mari kita santai dengan folk song. Aku sudah lama mencari OKDAL di Yonder. Nasib baik, single terbaru mereka #Coming of Age sudah berjaya tembus Yonder. Kalau ada masa luang, cek la mv mereka di Youtube berserta subtitle. Lokasi music videonya sangat cantik.

Sebagai penutup, aku habitkan untuk berkongsi satu rekomen lagu, kali ini dengarlah pula lagunya Lee Sun Hee, #Turn a Page of Memory.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent