Isnin, 13 November 2017

Playlist #yondermusic

Untuk sekian kalinya, berikut merupakan antara lagu Korean (selepas digging Yonder Muzik) yang kadang bukan terkini dan seupaya tidak menyentuh lagu kumpulan idol. Mungkin ada di antara lagu tersebut yang belum dan tidak pernah kalian dengar. Aku tidak spesifikkan genre tertentu kerana boleh jadi sesuatu itu kesukaanku tetapi tidak bagi orang lain dan sebaliknya. Selamat mendengar!

Eastern Sidekick
Aku punya senarai panjang Korean rock band oleh sebab itu mungkin, aku mulai tidak berminat. Waktu yang tidak kena barangkali. Padahal lagu-lagu mereka bagus-bagus. Aku mengambil masa yang agak lama untuk hadam muzik mereka. Seperti yang aku jangka, aku memilih track yang sedikit slow sebagai rekomenku, #Total Reflection, #88 (aku suka vokalnya di sini), #Sea and Room, #Natural Wind, #At Home on Holiday, #In Front of Your House, dan #Seoul. Peminat rock pasti suka muzik mereka.

Hot Potato
Aku kepayahan membuat pilihan, lagu mana hendak disimpan lagu mana hendak dibuang. Kenapa tidak disimpan saja semua? Sepatutnya begitulah tetapi aku khuatir andai satu masa nanti aku hilang rasa untuk memilih. Genre Hot Potato hampir kepada citarasaku, mungkin sebab aku suka kepada old school type. Kali pertama aku dengar lagu mereka ketika Kim C menjadi member 2days & 1night, iaitu melalui #Rain Tears. Sebenarnya aku baru sahaja tahu kalau Kim C merupakan ahli Hot Potato sehingga aku dengar lagu tersebut semula di Yonder ini. Aku secara tidak sengaja terjumpa Hot Potato dan kemudiannya memilih untuk mendengar semua lagu yang ada di Yonder. Aku paling suka lagu #Seesaw dan #An Enterprising Girl (sebab vocal Kim C menyerlah di sini).

Joo Hyo
Cuma satu lagu ini yang kutemui olehnya #There Must Be yang sememangnya sengaja kucari. Lagu ini feat. HA:TFELT merupakan lagu tribute to Sewol tragedy. Dengarlah, aku jadikannya as a healing song.

Rad Museum | Album: Scene
Another great discovery! clap clap clap* Mulanya aku biasa-biasa saja dengar intro album. Bila #Dancing In The Rain main, perhatianku terus dicuri dan tiada masalah untuk lanjutkan lagu sampai akhir album. Aku akan menanti dengan sabarnya album/solo Rad Museum seterusnya. Serius, #Dancing In The Rain tu best.

자우림/Jaurim | 음모론
Aku suka suara group ini terutamanya bila membawa lagu yang slow. Mostly lagu mereka di album ini bukanlah genreku. #피터의 노래, #꿈에 dan #Snowdrop antara lagu yang aku suka.

Sunflower
Another kumpulan lama. Sekali lagi, aku mengalami kesulitan untuk memilih lagu mana hendakku simpan. Seperti yang kunyatakan sebelum ini, genre sebegini sangat hampir dengan citarasaku. Aku memutuskan untuk menyimpan satu album 2012 Sunflower a Flower bagi versi akaustik. Bila dengar lagu genre begini, kita selalu bermain dengan emosi. Kadang-kadang, perlu sediakan tisu. (Bila mak tanya, 'apa maksud lagu tu', aku *menggeleng*)

MONNI
Aku suka band ini, dari vokal ke muziknya. #Don't Forget Me dan #Remember my Voice merupakan kesukaanku.

MY Q
Aku sudah lama mendengar lagu MY Q tapi tiada satu pun kumasukkan ke senarai mainku. Apabila MY Q meriliskan single terbarunya, #Flow On aku terus menjadi peminatnya. Bagi aku, suaranya sesuai dengan genre sebegini. Akan terus menunggu lagu selanjutnya.

Aku tamatkan entri ini dengan lagu #Family Potrait oleh Kim JinHo (SG Wannabe). Lagu yang mengandung seribu makna. Kalau rajin boleh check dia punya stage di KBS World, under program Immortal Song. Cari translasi sekali ya. Sediakan tisu.
Sekian, salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan