Langkau ke kandungan utama

Minimal

Assalamualaikum dan selamat malam

Lanjutan topik sebelum ini, aku ingin berbicara mengenai minimalism.

Melalui hari-hari baru, aku perasan kalau sebenarnya yang sebelum ini aku kejarkan adalah suatu yang sia-sia.

Kenapa perlu menghabiskan tenaga kepada sesuatu yang sebenarnya tidak berkesinambungan dengan hidupku hari ini.

Nyatalah tidak semua tetapi ada hal yang seharusnya aku biarkan dan tinggalkan.

Bukan juga hidup dalam penyesalan. Aku merasakan belum terlewat untuk mengubah cara hidup kerana masa yang masih diberi peluang masi terbuka.

Dalam hidup, tidak kira seberapa banyak yang kita terima kalau tidak tahu menghargai, tidak ada makna. Bukan pula bermaksud hidup seadanya tapi cuba untuk mencapai tahap bahagia tanpa perlu mengumpul semua dalam genggaman. Seperti genggaman yang kita punya, apa yang mahu kita gapai dengan tangan ini... too much will make you in despair.

Tidak semua adalah milik kita. Ada yang harus disimpan supaya yang benar-benar hak terima. Tapi kalau memang sesuatu benda atau perkara itu bisa buat kita bahagia, ya, usahalah sedaya mungkin.

Masalah kita hari ini, terlalu memandang pada genggaman orang lain. Apabila orang menarik A, kita pun mahu tarik A. Walhal yang harus kita teliti, mencari apa yang benar-benar kita perlukan untuk capai bahagia. Apabila tangan yang menggapai dan mata yang melihat bukanlah diri kita, di situ wujud ketidakseimbangan. Yang patut kita kejarkan dibiarkan...

Dahulu, aku selalu berfikir kalau punya lebih banyak barang akan buat aku lebih bahagia. Baju... kasut... beg... tapi hakikatnya bila semakin aku kumpul, tiada makna dalam kamus bahagiaku.

Mengamalkan minimal membuat aku berfikir panjang, apa sahaja yang memberi makna dalam hidup. Baju? Ingat lagi sewaktu kecil, ketika keluarga kami cukup-cukup makan, waktu perayaan adalah waktu yang paling ditunggu. Kerna waktu itu sahaja aku dapat membeli baju kurung baru... sekarang, ketika sudah punya wang sendiri, bertukar-tukar baju setiap hari tidak mendatangkan untung melainkan pubrik baju dan mall.

Sebenarnya minimal bukan bermaksud hidup semiskin mungkin. Ia tentang meminimumkan kepunyaan dengan menghadkan konsumi. Hanya bila perlu. Itu pendapatku la.

Masih ingat d zaman kuliah, makan satu ayam bagi satu sesi makan tidak pernah puas.. aku cakap sama diriku, 'kalau aku punya wang lebih.. aku beli banyak lagi..' tapi ternyata punya wang lebih seperti sekarang tidak memberi apa-apa istimewa. Aku bole makan sampai berapa banyak ketul, at the end... ia tidak pernah berpenghujung.

Manusia tidak pernah puas satisfaksi dengan apa yang dia punya. In this life, the most important thing is to realize how much you really need. Need to set a boundry, so you only consume  the portion for your happiness. Don't exceed the limit.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Lirik Lagu:::Say Alhamdulillah

Lirik Lagu “Say Alhamdulillah” oleh Irwan Hisham.Merupakan lagu baru... mohon dihalalkan post saya ini.JazakALLAH hu khairan... Setiap manusia akan di uji   Sabarlah menghadapi Dugaan yang datang dan juga pergi   tanda kasih suci Perjalanan ini penuh duri Sabarlah menghadapi Seringkali   jatuh jangan   henti Tabah mengharungi Bila kau resah remember ALLAH Bila kau sedih   remember ALLAH Bila kau diuji   say Alhamdulillah Mogakan diredhai...(3x) Song Title: Say Alhamdulillah(Original)(Malay version) Singer : Irwan Hisham (B V by Varianz & Endy Ashari) Song/lyric:Irwan Hisham Music Arranger:Jamizal Fan Page: Irwan Hisham (at Facebook) Sekali lagi saya mohon dihalalkn..^^ ni link youtube  http://www.youtube.com/watch?v=I_oQxkxdjtI&feature=share