Langkau ke kandungan utama

aku, azam dan masa

Assalamualaikum w.b.t.

Tepat 06:15... alarm telefon berlagu "OK" nyanyian B1A4. Dengan pantas tangan saya mencapai butang merah-TUNDA. 5minit lagi..monolog saya.

Baru sahaja mata hendak lelap semula, kedengaran pintu dorm diketuk. Langkah longlai mara ke pintu, dan menjenguk dengan wajah mengantuk yang amat. Namun, apabila terlihat sahaja wajah 'penat' di hadapan saya ketika itu, lantas mata saya terbuka luas.

"Atul!" separuh menjerit saya dibuatnya. Terkejut + hairan kali ya.

"Assalamualaikum..."senyum seperti selalu.

"Wa'alaikumussalam.." balas saya dalam senyum-senyum malu...mengingat wajah kantuk yang amat sebentar tadi...ishhh malunya..

"Maaflah, saya nak tumpang sekejap bilik sebab pagar Mahallah (hostel) saya tutup." terangnya dalam kerisauan.

"eh, takpa-takpa. Masuklah. APA? (dalam keadaan yang separuh menjerit juga) Awak baru balik ke?"

"A'ah. Baru balik studio."

Atul. Teman sebilik semester lalu. Tapi cuma sebentar kami dapat duduk sebumbung kerana dia terlibat dengan PALAPES. Semua pelajar PALAPES ditempatkan di satu Mahallah yang sama iaitu, Mahallah Salehuddin. Atul juga merupakan pelajar KAED, Kuliyyah of Architecture and Environmental Design.

"Atul tidurlah sementara kat katil saya."

"Eh takpa ke?"

"Takpa,takpa..saya pun tak cadang nak tidur selepas subuh sebab nak buat preparation untuk presentation lagi."

Alhamdulillah, pagi ini ALLAH telah mengirimkan seorang hambanya dimana saya sekaligus dapat menahan diri daripada untuk tidur semula selepas subuh. Esok dan selanjutnya?

Istiqamah Laila..bisik hati saya selepas kepulangan Atul 7:10 pagi tadi.

Selalunya, saya merasakan seolah-olah waktu tidur saya terlalu limit...tetapi saya sedar, ada banyak pelajar di luar sana yang bersengkang mata menyiapkan tugasan mereka. Contoh terdekat Atul. Menyedari kenyataan sebenar, saya teringat nasihat seorang teman sekelas Bm Lanjutan saya semester lalu:

"Takpala, ada hikmah awak masih kat CELPAD. ALLAH nak bagi awak rehat cukup dulu."

Kini, ada benarnya kata-kata itu. Lihat saja saya yang masih di CELPAD tetapi masih terkontang-kanting dalam menguruskan masa. ALLAH...

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan mengejarkan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran." Surah AL-'ASR

tag:ketika kita sedang dibuai mimpi..rakyat Syria berjuang menentang kezaliman.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent