Langkau ke kandungan utama

hitam putih, putih hitam

Assalamualaikum w.b.t.

Sudah lama tidak singgah berbicara di sini. Inilah diri saya. Adakalanya, terlalu banyak cerita hendak dikisahkan tetapi adakalanya juga terpaksa disembunyikan. Saya mencuba untuk mengehadkan 'keluhan' dan 'luahan' di alam maya ini. Kerana niat sebenar saya berada di sini  hanyalah untuk berkongsi kisah di mana mungkin suatu ketika nanti dapat anda di luar sana aplikasikan.

Hendak saya terangkan tapi tiada cara yang terbaik... maka hanya inilah otak saya dapat 'muntahkan'. Kepada anda di luar sana... andai benar ia hitam, katalah hitam. Andai ia adalah putih, katalah ia putih. Jangan yang hitam dikata putih, dan jangan pula putih anda kata merah. Berkata benarlah walaupun ia pahit. Saya juga tidak tahu mengapa, tetapi adakalanya kita terpaksa berkata putih apabila ia adalah hitam. Menjaga hati? Itu bukan menjaga hati,menyakitkan hati adalah! Maaf andai bahasa ini kasar.

Sejujurnya, jujurkanlah atau ikhlaskanlah hati andai anda sudah tekad untuk berkata putih itu adalah hitam. Lenyapkanlah segala keluhan dan ketidakpuasaan kerana sesungguhnya, itu yang terluncur daripada mulut anda! Saya amat hairan dan pelik, masih ada yang mempersoalkan perihal warna itu sedangkan sudah dikatakan bahawa tidak ada apa-apa. 'No hal lah!', 'No problem lah!'

Sudah menjadi kebiasaan, kita menyoal sebanyak tiga kali! Anda yang lain pasti setuju dengan saya, bukan? Kerana kita inginkan jawapan yang sahih. Malah berulang-ulang kali! Kita mahukan kepastian! Setiap kali itu jugalah, jawapannya, putih adalah hitam....!

Persoalannya, sekarang...kenapa masih diungkit lagi? Hendak membalas dendam? Mencari posisi untuk mengenakan balik? Untuk apa? *ketawa dalam keadaan senyum sinis* Andai itu tujuan anda, takde kerja lain ke,hah? Saya dan dia juga punya perasaan, kami penuh dengan perasaan serba salah. Kami akui kekhilafan kami. Tetapi inikah balasan bagi tiap kebenaran itu? Kami bukanlah insan-insan yang tidak tahu bertanggungjawab, kami juga mampu untuk mengembalikan keadaan seperti yang asal. Putih adalah putih!

Kepada awak, ya awak yang mungkin tersinggah di blog saya ini... sedarilah, baru sedikit perjalanan, awak telah mula keliru. Keliru dalam ketidakmatangan. Hatta kanak-kanak sendiri tahu, melupakan mereka yang berbuat jahat  dan terus berbaik. Anda kategori mana?

Mungkin, bagi awak, benda dunia ini adalah aset untuk melukakan atau mencalarkan hati orang lain, tetapi bagi kami, kejujuran dan keikhlasan awaklah menjadi taruhan. Bandingan benda dunia tu dengan kejujuran awak adalah seumpama planet Pluto yang jauh daripada cahaya matahari. Sedikit pun tidak menyentuh permukaannya.

Anologi yang saya gunakan mungkin tak dapat dihadam satu-satu oleh si pelaku (mungkin awak) tetapi andai ada yang merasakan seperti pernah melalui kisah yang sama, anda hanya ada 2 pilihan. Sama ada berkata jujur bahawa  putih adalah putih, ataupun ikhlaskan hati setelah memilih putih adalah hitam. Mungkin, pada awal-awalnya, saya atau pun orang yang berkenaan sakit hati, kecewa, kecil hati...tetapi setidak-tidaknya, kami tidak terbelenggu dengan perasaan 'serba salah' sepanjang hidup. Kerana kami tidak mahu bergelar insan yang 'berhutang' walaupun sedikit,bukankah hari pembalasan itu, perhitungannya tiada yang tersembunyi?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent