Ahad, 29 April 2012

the moon that embrance the sun

Assalamualaikum w.b.t.
Pertama sekali saya mohon apologi seandainya ada yang tersasar kemari kerana tajuk drama di atas. Saya hanya ingin memetik beberapa 'dialog' dalam drama ini yang berjaya menarik perhatian saya. Secara terus-terang, saya tertarik untuk melihat drama ini kerana parody yang dibuat oleh kumpulan 2PM. Melihat 'kenakalan' mereka saya terpanggil untuk melihat sendiri jalan cerita ini. Keduanya, saya amat meminati cerita historikal, meskipun sedikit kecewa kerana drama ini hanya memainkan waktu Joseon, tanpa fakta sejarah, hanya sekadar cerita rekaan.

Seperti yang saya nyatakan tadi, saya tidak akan menceritakan sinopsis dari A sampai Z, saya hanya akan memetik beberapa 'petikan'. Bahagian yang paling saya minati dalam drama ini adalah semasa Prince Crown, Lee Hwon (15)  mendapat tutor baru, Heo Yeom (17). Lee Hwon berpendapat bahawa Heo Yeom terlalu muda untuk menjadi tutornya. Atas nasihat adiknya, Heo Yeom membuat deal dengan memberikan riddle kepada Lee Hwon dengan taruhan seandainya Lee Hwon gagal menjawab dengan tepat, Lee Hwon harus menerimanya sebagai tutor. Riddle tersebut berbunyi begini:

"It is something that can light up the darkness in a moment. It is something that can bring the light into darkness in a moment."

Ketika Lee Hwon berusaha mencari jawapan tersebut, adiknya datang mencela dan bertanyakan hal yang sedang berlaku.(adiknya agak hairan kerana abangnya bersungguh membaca buku (banyak buku) ) Apabila mendengar riddle tersebut, adiknya lantas menjawab jawapannya :EYELIDS.

Mendengar sahaja jawapan tersebut, Lee Hwon mencebik kerana memikirkan pemikiran adiknya yang kebudak-budakan. Keesokannya, Lee Hwon pun menjawab soalan tersebut dengan jawapan : Monarch's Politics. Ternyata jawapan yang diberikan adalah SALAH. Jawapan yang sebenar adalah EYELIDS.

Lee Hwon berasa diperbodohkan kerana soalan tersebut mempunyai jawapan yang agak kebudak-budakan dan unsur gurauan, seperti pemikiran adiknya. Lantas Heo Yeom berkata:
"When you look at it from the eyes of a child, the entire world can become a problem, and the entire world can become the answer. The are two important things learning. One is you have to lose the arrogance that you know the answer to everything. And the other is answering the questions from you pride and bias. That pride and bias is making Your Highness eyes,heart, and everything dark."

"You said Monarch's politics.That is absolutely correct.But having your eyelids crossed tightly, how are you going to observe the citizens' well-being? How are you going to become king? "

Pendekkan cerita, akhirnya Lee Hwon mengalah dan mengakui kesalahannya. Dia juga berjanji akan belajar bersungguh-sungguh.

Rasanya, tak perlu saya sertakan pengajaran disebalik 'petikan' ini, anda di luar sana tentu dapat mengagak apa yang cuba saya sampaikan.

-saya tulis dialog tersebut dalam terjemahan English, kerana saya jamin, kalau saya tulis dalam Korean tentu anda tidak memahaminya, dan saya tidak menulisnya dalam bahasa Melayu kerana saya tidak ingin maksud yang disampaikan tersasar. Tambah lagi, keterbatasan 'bahasa' saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan