Langkau ke kandungan utama

the moon that embrance the sun

Assalamualaikum w.b.t.
Pertama sekali saya mohon apologi seandainya ada yang tersasar kemari kerana tajuk drama di atas. Saya hanya ingin memetik beberapa 'dialog' dalam drama ini yang berjaya menarik perhatian saya. Secara terus-terang, saya tertarik untuk melihat drama ini kerana parody yang dibuat oleh kumpulan 2PM. Melihat 'kenakalan' mereka saya terpanggil untuk melihat sendiri jalan cerita ini. Keduanya, saya amat meminati cerita historikal, meskipun sedikit kecewa kerana drama ini hanya memainkan waktu Joseon, tanpa fakta sejarah, hanya sekadar cerita rekaan.

Seperti yang saya nyatakan tadi, saya tidak akan menceritakan sinopsis dari A sampai Z, saya hanya akan memetik beberapa 'petikan'. Bahagian yang paling saya minati dalam drama ini adalah semasa Prince Crown, Lee Hwon (15)  mendapat tutor baru, Heo Yeom (17). Lee Hwon berpendapat bahawa Heo Yeom terlalu muda untuk menjadi tutornya. Atas nasihat adiknya, Heo Yeom membuat deal dengan memberikan riddle kepada Lee Hwon dengan taruhan seandainya Lee Hwon gagal menjawab dengan tepat, Lee Hwon harus menerimanya sebagai tutor. Riddle tersebut berbunyi begini:

"It is something that can light up the darkness in a moment. It is something that can bring the light into darkness in a moment."

Ketika Lee Hwon berusaha mencari jawapan tersebut, adiknya datang mencela dan bertanyakan hal yang sedang berlaku.(adiknya agak hairan kerana abangnya bersungguh membaca buku (banyak buku) ) Apabila mendengar riddle tersebut, adiknya lantas menjawab jawapannya :EYELIDS.

Mendengar sahaja jawapan tersebut, Lee Hwon mencebik kerana memikirkan pemikiran adiknya yang kebudak-budakan. Keesokannya, Lee Hwon pun menjawab soalan tersebut dengan jawapan : Monarch's Politics. Ternyata jawapan yang diberikan adalah SALAH. Jawapan yang sebenar adalah EYELIDS.

Lee Hwon berasa diperbodohkan kerana soalan tersebut mempunyai jawapan yang agak kebudak-budakan dan unsur gurauan, seperti pemikiran adiknya. Lantas Heo Yeom berkata:
"When you look at it from the eyes of a child, the entire world can become a problem, and the entire world can become the answer. The are two important things learning. One is you have to lose the arrogance that you know the answer to everything. And the other is answering the questions from you pride and bias. That pride and bias is making Your Highness eyes,heart, and everything dark."

"You said Monarch's politics.That is absolutely correct.But having your eyelids crossed tightly, how are you going to observe the citizens' well-being? How are you going to become king? "

Pendekkan cerita, akhirnya Lee Hwon mengalah dan mengakui kesalahannya. Dia juga berjanji akan belajar bersungguh-sungguh.

Rasanya, tak perlu saya sertakan pengajaran disebalik 'petikan' ini, anda di luar sana tentu dapat mengagak apa yang cuba saya sampaikan.

-saya tulis dialog tersebut dalam terjemahan English, kerana saya jamin, kalau saya tulis dalam Korean tentu anda tidak memahaminya, dan saya tidak menulisnya dalam bahasa Melayu kerana saya tidak ingin maksud yang disampaikan tersasar. Tambah lagi, keterbatasan 'bahasa' saya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent