Langkau ke kandungan utama

cita-citaku...

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu'alaikum w.b.t.

First of all, syukran atasan kunjungan kalian. Cakap sendiri tidak mengapa tapi kalau ada yang mendengar, sesaat dua saat pun, lebih baik rasanya.

Alhamdulillah, buku Propagandis Zaman sudah habis dibaca. Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, saya belum punya mimpi untuk berada dalam bidang kewartawanan. Namun, APABILA saya berada di bidang itu KELAK, insyaAllah, akan saya manfaatkan. InsyaAllah. Sejujurnya, saya teruja untuk membongkar aktiviti licik politikus, orang berpengaruh, selebriti, atau sesiapa sahaja yang menjadi tumpuan masyarakat. Senang kata, orang awam berhak untuk mendapat 'berita' yang sahih. Bukan berita yang di'cover'2.

Saya 'merindukan' suasana media yang tidak berat sebelah. Diluar pengamatan saya, masih ada lagikah media yang memaparkan 'berita' tanpa memilih bulu? Mungkin. Tidak.

Kebetulan, baru-baru ini, saya dan rakan-rakan se'subjek' Foundation of Communication in the Quran and Sunnah telah ditugaskan untuk menganalisis isi kandungan surat khabar tempatan berkaitan isu Islam dalam konteks masyarakat Malaysia. Apa yang dapat saya simpulkan ya? hmmm... tunggu 2bulan lagi la,ya? sebab final report pada bulan April. Lagipun, saya memerlukan pandangan rakan-rakan kumpulan lain juga. Mana tahu saya yang ter'over', ini tidak betul, ini salah.. padahal orang  media tersebut sudah bertahun-tahun dalam dunia pekerjaannya. (Cehh, framing theory pun aku tak tahu apa benda...)

Satu ILMU yang tak ternilai bagi saya ketika membaca buku Propagandis Zaman ni, bagaimana penulis mengungkapkan alam kerjaya dan atmosfera kewartawanan dengan para perawi hadis tersohor seperti Imam Bukhari, Imam Muslim dan lain-lain. Meskipun, mereka bukanlah wartawan, namun 'pekerjaan' yang mereka lakukan merupakan 'pekerjaan' yang ditangani oleh sekalian wartawan. Memetik petikan dalam buku ini,

"Dengan hanya berbekalkan catitan dan persuratan yang terhad di zamannya, Imam Bukhari melakukan penyiasatan daripada orang ke orang. Menemui orang dekat dan jauh, meletakkan disiplin yang tinggi iaitu hanya memakai keterangan orang yang kuat ingatan, yang beramal soleh,yang adil dan yang jujur. Semua keterangan daripada orang yang diragui daya ingatan, keadilan dan kejujurannya diketepikan, sekalipun mereka pada hakikatnya orang yang benar."

Nah, bukankah ini yang sepatutnya dijadikan 'contoh' bagi mereka yang bergelar wartawan di luar sana? Khidmat yang disumbangkan oleh Imam Bukhari adalah Ibadah.  Hari ini? Media merupakan sarang memecahbelahkan Ummah, promote diri, berlebih-lebihan dalam menyampaikan sesuatu, menyembunyikan kebenaran...sekiranya ada yang tidak begitu, alhamdulillah, yang saya bicarakan di sini, media yang buta,tuli dan bisu.

Masyarakat tidak 'jahil' dalam dunia yang serba canggih ni. Dikhuatiri, akibat banyak sangat 'tipu' nanti masyarakat naik muak. Anyway, saya tidak memihak kepada mana-mana pihak, usia yang sebegini mungkin bukan penghalang untuk menghadam ilmu politik, tapi saya sedang cuba ke arah itu. Semasa membaca dan memutar kembali detik sebelum dan ketika kemerdekaan Tanah Melayu, tidak dapat tidak, saya membayangkan bentuk 'satu nasionalisme rumpun Melayu'.

Mengakhiri pertemuan kali ini, tidak menjatuhkan sesiapa, memandang rendah atau menyombong diri, cuma meminta sedikit perhatian, seandainya kerja yang dilakukan hanya sekadar kerja, dimanakah letaknya keistimewaan dan kelebihan kita sebagai umat terpilih?

(dunia baruku bisnes rumpai laut. nanti post ada bunyi-bunyi ekonomi pula. pelbagai, macam pelangi.)
kerana mutunya mengundang pengkaji, akalku teruji. merangkak-rangkak...ooo perempuan nan bercinta berikan aku ruang dan kesempatan 'bernafas'
 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent