Langkau ke kandungan utama

CMC LINE 2014 #Part 2

Assalamualaikum w.b.t
Sudah sekian lama tidak bercerita mengenai video kami. Kali ini ingin saya kongsikan opini saya mengenai JALAN CERITA video kami.
Opini ini merupakan opini saya selaku audiens. Bukan selaku salah seorang ahli dalam kumpulan LINE. Apa yang kalian dapat atau lihat daripada video kami?
Ada yang kata, 'saya cuma memahami video kalian, tapi saya tidak fahami satu pun apa yang cuba kalian sampaikan.' 'Jangan bangun lewat, nanti lambat pergi kerja'. 'Kalau mau tidur, basuh kaki dulu, nanti mimpi bukan-bukan'. Sebelum tu, saya tiada niat mahu perli sesiapa. Well, kami perlukan feedback daripada audiens.
Oh ya, kronologi atau konsep video itu hasil rakan sekumpulan saya di mana kami ahli yang lain persetujui memandangkan ideanya pada firasat kami sesuai untuk projek kami. Jadi, maksud tersirat video itu, tidak solid pada kami. Setiap orang punya pendapat sendiri dan kalian selaku audiens punya hak itu.
Jadi, kira-kira begini ya maksud saya, kalau ada maksud tersirat video tersebut, itu ada dalam diri masing-masing. Apa yang kumpulan kami cuba sampaikan, umumnya mengaitkan kehidupan pemuda tersebut (lagunya kan its my life). Video ini berkisarkan life pemuda tersebut yang dilakonkan oleh paktam.
Ini opini saya, ulang semula,  selaku AUDIENS. video tersebut menceritakan seorang pemuda yang kerjanya cuma petani (watak paktam). Pemuda tu, namanya Tam, boleh dengar daripada dialog maknya, (watak Laila) yang bangunkan Tam sebab pak Abu da datang. Pak Abu (watak Muaadzam) dalam video kita boleh tengok dia da tua, bagi cangkul kat Tam, so boleh agak dia ni majikan Tam. Penat bekerja, Tam berehat, ada scene diam minum air dan baca akhbar. Ada scene dia menang kereta, bawa kereta, kejar watak ala-ala Najwa latif, watak ni penyanyi sebab dia ada gitar, famous tak famous tak sure (watak Noreen) , diganggu di tengah jalan ketika mengejar ala2 Najwa tu, sampai ke hujungnya dia dapat jumpa kononnya ala2 Najwa tu. Apabila orang tu pandang belakang, ternyata wajah lelaki yang bermekapkan perempuan, sama baju dengan ala2 Najwa tadi, okey, lepas tu kita baru tahu rupa2nya Pak Abu yang kejutkan dia. Eh....ada faham tak ni? Simple saja ni.
So itu adalah jalan cerita secara kasarnya. Sekarang saya mahu kongsikan maksud tersirat yang boleh saya dapat daripada video ini. Tam merupakan pemuda kampung, seperti orang lain, punya cita-cita,  punya impian. Scene dia menang kereta, mungkin merujuk kepada harta, manakala scene dia kejar wanita tu merujuk kepada keinginan berkasih. Itu basic la. Setiap orang ada cita-cita itu,kan.  Scene mimpi merujuk kepada impian atau lebih tepat lagi kita sebut sebagai angan-angan.  Seterusnya, scene dikejutkan itu, merujuk kepada kembali ke alam nyata. Meaning to say, pointnya di sini, siapa pun dia, seharusnya jalani hidup itu sebaik yang mungkin. Ya, it's his life, hidup yang Allah kurniakan.
Simple kan?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent