Langkau ke kandungan utama

Anak kucing : memburu

Assalamualaikum w.b.t

Seminggu lalu, pagi-pagi suara mak cemas, anak kucing yang ada 9 ekor itu cuma ada satu menikmati sarapan pagi.

Bilangan kucing mak semua ada 19. 3 ekor mama kucing, 3 ekor jantan dewasa, 9 ekor anak kucing dan 4 lagi bayi kucing.

8 daripada 9 ekor anak kucing lenyap. Ah, seekor mama kucing juga tidak hadir, menjadi suspek kejadian.

Ini merupakan baru kali pertama berlaku. Sebelum ini, kucing jantan yang dewasa juga pernah 'hilang' sekejap semasa kecilnya tetapi sejam dua jam selepas waktu sarapan pagi, mereka sudah kembali.

Memburu. Itu tekaan mama. Tetapi setelah jenuh menunggu, kelibat mereka tidak juga muncul-muncul. Maka,berbagai andaian yang muncul. Mula-mula kami fikir memburu faktor perdana,tetapi semakin masa berlalu, andaian (mungkin lebih tepat tuduhan) yang tidak masuk akal pula yang wujud. Maklum saja, keluarga kucing ini merupakan ahli kami. Sudah cukup rasanya kami kehilangan.

Memasuki angka 11 pagi, mama kucing yang tidak hadir tadi (kami panggil Bolong tapi nama rasminya Chorong) pulang melalui laluan kecil di bukit belakang rumah. Tidak jauh dari kelibatnya kelihatan seekor anak kucing berlari-lari kecil sambil mengiau. Ya, cuma seekor yang sampai. Maka, rumah pun hangat lagi. Di satu sudut, menyalahkan Bolong. Di satu sudut celah suara, setidaknya kami sudah dapat jawapan kukuh. Mereka benar-benar pergi memburu!

Usai Bolong makan, mak ditemani aku mula mencari anak kucing yang lain di kawasan kebun. Tiada. Kami luaskan lagi latitud dan logitud pencarian. Sunyi. Tiada kelihatan jejak dan bayang mereka. Kamu tahu,Bolong yang ikut sama sepertinya pertama kali melalui laluan kebun sawit di belakang rumah itu. Pelik. Tiba-tiba Bolong berlari laju di celah belukar sambil mengiau kuat, aku dan mak langsung berpandangan, satu saat dua saat... pause. Muka kami penuh harapan. Di saat itulah Bolong melabuhkan 'buntutnya' di bawah pohon kelapa sawit yang teduh.

Itu saja yang kau mahu tunjukkan Bolong? *muka tidak percaya*

"Harapan kita terlalu tinggi, nda pernah dilatih, baka pun kucing kampung, tapi kita mengharap lebih".

Maka pencarian siri satu itu berakhir begitu saja. Selepas solat zohor, aku meneruskan pencarian. Sendirian. Mulanya aku sepatutnya mengekori si Bolong tetapi entah bagaimana mak hilang kelibatnya. Jadi aku pun mendengar nasihat mak yang mana hipotesisnya semakin 'up'. Katanya, ke seberang kebun. Aku pun pergi. Di rumah kosong itu, aku temukan seekor mama kucing dan seekor anak kucing. Mama kucing tadi figuranya serupa salah satu daripada anak kucing yang hilang, hitam penuh. Serupa ku katakan.

'Keppu? Kenapa kau sudah besar Keppu?'

'Itu anakmu?'

Ya. Logiknya, mana mungkin anak kucing kami boleh sebesar itu dalam jangka satu malam dan punya anak. Nampaknya aku sudah 'hilang akal'. Mungkin terlalu desperate selepas kehilangan ahli.

Aku berlalu selepas beberapa kali terpijak kaki dan ekor mama kucing hitam itu. Maaf, aku baru dalam misi menurunkan berat. Lain kali aku datang bersama makanan.

Selepas singgah sebentar di bawah kolong rumah melaporkannya kepada mak,aku ke belakang kebun pula. Mungkin lima minit selepas pemergianku, mak menelefon.

'Ada sudah La anak kucing balik. Si Bolong dari ambik. Ni ada sudah makan'.

Aku balik. Rumah riuh lagi dengan suara anak kucing. Lengkap sudah ahli.

Aku pandang Bolong. Aku tahu agak sukar untuk kami berkomunikasi. Yang kita tahu cuma satu pesen bahasanya, 'miaw'. Tapi dia merujuk kepada pelbagai perkara yang berbeza. Mungkin,kami  fikir Bolong masih anak kucing seperti setahun yang lalu. Kami patut sudah meletakkan kepercayaan kepadanya. Dia sudah benar-benar dewasa walaupun akan tetap menjadi 'anak' di mata kami.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent