Langkau ke kandungan utama

Kucing : dulu dan sekarang

Selamat malam.

Melanjutkan bicara mengenai kucing. Ibu kucing kami yang pertama sebelum berkembang biak sudah lama meninggalkan rumah. Dia pergi tanpa pamit. Dia itu pernah aku ceritakan lewat post pada tahun 2015, kucing yang tidak bernama. Sekarang tempatnya diisi 3 ekor anaknya yang ketiga-tiganya sudah punya anak.

Aku masih ingat saat pertama kali berjumpa mereka, dulu mereka berempat,  mulanya ku panggil Taro, Maru, Chorong dan Aga. Tapi mak mendominasi hidupnya kucing maka nama mereka bertukar ke Kojo', Bolong 1 , Bolong 2 da  Momok. Bolong 1 pergi seperti ibunya tanpa pamit. Maka tinggallah yang tiga lagi meneruskan legasi keluarga Endek (yang mulanya kucing tanpa nama).

Personafikasinya, Kojo' seorang yang pendiam, feminin dan sopan, kucing yang mula-mula sekali baik dengan aku. Bolong 1 pula tidak feminin tetapi manja dan maskulinnya tidak kenampakan cuma figuranya yang membuatnya kelihatan begitu. Bolong 2 sebenarnya yang paling feminin, pemalu dan introvert. Penakut. Yang terakhir sekali Momok, agresif, kuat makan, muka gangster... aku fikir dia mungkin solo sampai ke tua tapi sekarang dia sudah beranak 4 ekor.

Kenangan indah bersama mereka adalah mereka suka tidur berempat sehinggalah mereka menginjak usia dewasa. Setelah itu, tiada sudah episod mereka tidur bersama. Aku paling rindu waktu itu. Ada masanya mereka meriahkan rumah dengan sepakan botol yang berisi tiga biji batu. Ah, Bolong 1 paling pandai main sepak botol. Tukang minta makan mereka bergilir-gilir sebelum akhirnya disandang penuh oleh Momok kerna caranya yang ampuh, gigit mak. -_-

Selepas ibu mereka melahirkan 4 lagi adik mereka (Seppang, Jojo, Nambong & Nembong), suasana bertukar sedikit demi sedikit. Maka beralihlah perhatian kami ke adik mereka pula. Keadaan bertambah dingin selepas ibu mereka pergi meninggalkan rumah. Mereka yang dulunya berempat tinggal 3 ekor selepas Bolong 1 pergi. Kini, masing-masing punya anak, dan mereka beraksi selayaknya seekor ibu kucing.

Tiada lagi tidur bersama saudara, susu anak melulu. Bermain juga tidak, itupun anak-anaknya dimainkan oleh adik-adiknya (Seppang bersaudara).

Aku kadang meminta agar mereka bisa balik ke usia dulu bermain dan bermanja. Sekarang kita manja dia, dia ngiaw balik minta makan. Ah, selepas beranak nafsu makan mereka menjadi-jadi. *duit melayang-layang*

Cuma Momok yang masih bermanja denganku. Pagi & malam dia wajib masuk ke bilikku. Aku rasa selepas aku pergi seminggu di SM semasa graduasi dia mula cek aku hari-hari. Itupun mungkin perangai kami sama jadi kami masih berinteraksi sampai sekarang.

Maksud aku,lihatlah Kojo' dan Bolong, hidup mereka menjadi pudar sudah tidak seceria dan seaktif dulu. Kerjanya menyusu anak dan membawa pulang buruan (tikus).

Then, I realized that ... maybe it was the kittens who had made their mother's daily life so dull.

Sekali imbas, seperti dejavu... aku lihat bayang mak di situ. Refleksi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent