Langkau ke kandungan utama

Sorotan pembacaan: Indonesia Timur Tempo Doeloe 1544-1992

Assalamu'alaikum dan selamat tengah hari

Hari ini saja aku mengepost dua entry perihal buku ini. Setelah agak lama menangguhnya, aku berfikir ada baiknya kuhabisi sekaligus. Lagipun, agak kurang baik buku dikeluarkan terlalu lama dari raknya. Sudah tiba masanya aku simpan buku ini dan memulai tajuk baru.

Setelah ku belek-belek halaman buku, ternyata tinggal satu topik yang ingin kukongsikan. Haha. Agak sulit sebenarnya kerna habitku melipat buku. Selalunya seorang bibliophile mengklaim bahawa orang yang melipat helaian buku sebagai seorang monster. Ya, akulah monster itu. Mungkin aku sudah biasa memberi respon maka aku lanjutkan di helaian buku juga. Bagi aku, melipat buku  tanda mesej sampai. Faktor lain, kerna aku ingin mengingat kata-kata buku itu. Ibarat seorang teman, kita ketawa, menangis dan bergosip bersama. Ini lambang komunikasiku dengan buku. Kerna aku tidak lazim tanpa melipat helaian melainkan dia hak orangnya, maka aku tidak faham kenapa tidak boleh melipat helaian buku.

Aku andaikan mungkin bagi mereka buku itu terlalu sayang untuk dilipat (lambang keganasan) . Tetapi dalam perhubungan bukankah kita melalui ups & hills bersama? Kalau kita mahu semuanya baik saja, (ibarat membaca buku tanpa meninggalkan satu jejak pun) maka apakah ia bisa dipanggil sebagai satu perjalanan sedangkan destinasi kita dinilai berdasarkan perjalanannya? Ups & hills.

Mungkin, bagi orang-orang ini, terluka sekali tiada mungkin mengembalikan ke keadaan asalnya. Lebih baik mencegah daripada merawat. Sedangkan aku menilai suatu berdasarkan luka. Semakin banyak ku terima semakin menjadikan aku manusia.

Haha.

Lanjut mengenai topik kita kali ini. Tulisannya Maslyn Williams berjudul Pertualangan Menegangkan di Masa "Orde Lama". Di dalam artikelnya, Williams menceritakan mengenai keadaan hotel di Makassar ketika itu. Melalui catatannya, ketika orang Belanda balik ke negara mereka, hotel-hotel sudah tidak mendapat keuntungan kerana kebiasaan masyarakat lokal sering berpergian tetapi sudah budaya mereka menetap di rumah saudara atau kenalan.

Masih ingatkah kalian? Mesti dalam kalangan kalian paling tidak pun sekali,  pernah rumahnya didatangi tetamu boleh jadi saudara atau kenalan keluarga yang bermalam satu dua malam. Kadang-kadang disebabkan ada keluarga yang kahwin, ada kenduri besar, ada urusan di tempat berdekatan atau dalam perjalanan tetapi singgah bermalam sebelum melanjutkan perjalanan.

Atau paling lazim dahulu, anak-anak numpang rumah saudara untuk lanjut sekolah kerana perkhidmatan bas sedia dan dekat dengan kawasan persekolahan. Atau bujangan yang numpang rumah supaya ada yang tolong uruskan hal sehariannya seperti mencuci baju, dan makan minumnya.

Sekarang ini, masyarakat bergerak ke arah individualism. Kita sudah berasa berat hati untuk menumpang-nunpang rumah saudara apalagi rumah kenalan atau kenalannya saudara kita/ kenalan kepada kenalan kita. Masyarakat mengajarkan anak-anak mandiri sejak di bangku sekolah lagi, maka belajar berdisiplin sendiri tanpa pantauan yang tua menyebabkan golongan muda kita tersasar arahnya. Golongan muda yang bekerja terumbang-ambing masanya tanpa sempat bertanya pengalaman yang tua.

Kita belajar hidup sendiri sedari muda lagi sekarang.

Kadang-kadang, ada hal yang tidak dapat dibeli dengan wang dan teknologi. Salah satunya itulah tadi yang aku utarakan. Kerna adanya kenderaan , perjalanan sudah semakin singkat. Kerna adanya wang orang malah memilih untuk menginap di hotel berbanding bermalam di rumah saudara.

Dan aku berada di kedua-dua zon.

Waktu kecil aku temui ramai orang, tetapi belum pandai menghargai hidup dan menulis kehidupan maka tidak sempat aku pelajari ceritanya orang-orang itu tadi. Waktu besar, aku temui semakin kurang orang, tetapi terlalu ingin aku mengenal dan menulis cerita hidup mereka, mempelajari liku hidup dari bekas kehidupan orang lain.

Sekarang ini, aku tertanya-tanya di mana sudah keberadaan orang-orang yang ku temui suatu ketika dahulu dan aku juga tertanya-tanya di manakah dia orang-orang yang bakal aku temui hari esok.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent