Langkau ke kandungan utama

Cuti#ramadhan kedua puluh dua

Assalamualaikum w.b.t
Sebenarnya aku hendak bercerita mengenai novel "please look after Mom" tetapi aku temui sesuatu yang lebih, jauh lebih 'bermakna'...'penting' daripada itu. Yet, I dunno how to start this post.
Semuanya bermula ketika aku discover page 'Islam in Japan' (something like that, I forgot the exactly page's name, the one that I saw last night). Aku terkejut kerana di sana banyak masjid! Aku betul-betul terkejut. Meaning to say, it is not so hard la for a Japanese to know about Islam in their country. Perhatianku tidak pernah lari dan memang tidak sah lah kalau aku tidak taip, 'Islam in Korea' kan.
Aku temui page yang dikelolakan oleh AbdullahKorean. Sama ada di fb mahupun di twitter, taip saja Abdullahkorean pasti ketemu dengan laman tersebut. Aku kemudiannya discover blog yang dikelolakannya, abdurraouf.blogspot.com.
Terpana. Kaku. Tetapi tidak mata dan mindaku yang ralat membaca postingnya.
Perasaan yang sama ku rasai ketika aku 'mengenali' ustadz Felix tetapi ini lebih menyedihkan. Allah hu Akhbar! Buat sekian kalinya aku berasa malu pada kejahilan. Bukan satu dua kali, ramai sudah saudara seIslam yang bukan dilahirkan dalam keluarga Islam yang temui hidayah atas dorongan diri mencari kebenaran, Islam.
Dan mereka jauh lebih baik daripada aku. Ilmu. Islam. Iman. Bukan menujukkan kelemahan tapi inilah kejahilan yang bertakhta dalam diri dibiar sebar. Betapa banyak peluang yang aku siakan. Selama hampir 23 tahun hidup, lahir dalam keluarga Islam, membesar dalam masyarakat majoriti Islam, mendapat pendidikan Islam, tetapi apa yang ku peroleh? Apa yang ku beri?
Namanya, Park Dong-Shin.  Lahir di Busan pada tahun 1986. Aku kira usianya juga sekitar usia ustaz Felix. Mengucap shahadatain pada 30 December 2009 selepas sebulan mencari kebenaran, Islam. 22 April 2010, dia mulakan website untuk dakwah menyebar Islam khususnya buat korean kerana dia pernah merasai kesukaran mencari maklumat dalam hangul. Dia ini lahir dalam masyarakat yang tidak kenal apa itu Islam. Busan bukan tengah-tengah Seoul. Bukan Malaysia, bukan Indonesia yang majoriti masyarakatnya adalah Islam. Dia datang kepada Islam dengan null informasi mengenai Islam. Demi menuntut Ilmu, dia ke negara Timur Tengah.
Aku boleh katakan bahawa dia lagi arif Arabic. Malah bacaan ayat al-Qurannya lagi betul. (Aku teringat suatu ketika dahulu pernah melihat videonya membaca ayat al-Quran, hafazan. Caption di situ mengatakan, 'kalian mengagumi idol k-pop, padahal pemuda Korea ini mengagumi al-Quran).Ya, baru aku ingat tentang itu. Aku yakin benar kalau pemuda itu adalah Park Dong-Shin. Kalau salah, mohon dikhabarkan. Dia atau bukan, yang menjadi titik persoalannya, di mana aku? Kita?
Mendapat peluang belajar di taman budi dan ilmu ini (uia) membuat aku jadi benar-benar orang yang tidak tahu untung. Sudah punya peluang, dibiar pergi begitu saja. Ternyata kebenaran mengenai pembelajaran bahasa Arab yang sampai 5 level itu, apa? Untuk sijil graduate?  Shame on you,  Laila.
Seperkara lagi, mulanya aku tidak tahu, kenapa perlu dia menulis dalam arabic, sesetengah postingnya full Arabic, rupanya dia buat dua translation, satu lagi English. Yang aku baca English. Bukankah guna hangul dan roman sudah memadai? Rupanya, skopnya besar. Ramai yang mengenalinya bermula dengan tarikan k-pop. Mungkin seperti aku lah. Hendak lebih tahu mengenai korea, then come across about a man yang convert to Islam. 'Daebak!' Itu yang aku sebut pertama kali baca tentangnya.
You know...ramai orang Arab merupakan peminat kpop dan kdrama. Dia, Park Dong-Shin, berdakwah untuk golongan yang seperti ini, seperti aku. Khususnya, 'sister in Islam' yang digunakannya dalam beberapa posts (kerana ramai fan terdiri daripada wanita). Aku kira, dakwahnya lebih efektif memandangkan dia datang daripada kelompok itu (korean). Ini adalah satu teguran yang membawa kita ke alam realiti, kenyataan supaya keluar daripada fantasi, produk kpop dan kdrama.
(Aku yang sentiasa dalam penghijrahan. Seumpama nama yang diberikan. Teruslah berhijrah. Semoga Istiqamah. InsyaAllah.)
#prayforGaza
#prayforSabah
#prayforMh370
#prayforMh71

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent