Jumaat, 4 Julai 2014

Cuti#ramadhan keempat, kelima & keenam

Assalamualaikum w.b,t.
Selepas dua hari yang serba tak kena, angin yang serba mesra mendamaikan hari ini. Desiran angin tatkala pelepah sawit bergeser sesamanya, aku rasa itu melodi indah. Lantas aku membelek album berusia 9/10 tahun yang lalu.
Di tempat yang sama, aku menelaah pelajaran. (Tersenyum) Tiada siapa yang bisa fahami hari kita, dan aku kira cuma aku yang jalaninya seperti ini. Alam adalah ruangku belajar. Aku bermimpi untuk ke menara gading, tempat yang ku berada kini.
Alhamdulillah.
Aku berada di sini lagi. Berkunjung di tempat yang sama. Ku tanya hati, apa impianmu 9/10 tahun akan datang? Atau mungkin 3-5 tahun akan datang? Mana tahu, ada umur yang panjang, saat itu bisa ku sahkan semula matlamat hidupku di sini, di tengah kebun sawit. Seperti sekarang.
Dahulu, di bukit ini, jelas kelihatan kebun-kebun sawit yang lainnya. Malah, aku bisa lihat aktiviti penduduk yang lain. 'Oh, si A bermain basikal sekarang', 'eh, lori buah tu...' 'di rumah mak c sedang masak air (Asap dari kayu api di udara).'
Tetapi sekarang, cuma bunyi jentolak di kebun pak cik B yang ku dengar, dan aku bisa bilang kalau di situ ada aktiviti kuari. Tiada lagi figura melainkan hijau sawit. Tanpa bunyi, aku tidak tahu apa yang berlaku. Dan serupa kondisiku. Aku masih kabur dengan masa akan datang.
Bukit dan makhluknya di sini masih ramah seperti dulu. Cuma kerana pohonan sawit semakin besar, terhalangi mata melihat yang dulunya jelas. Begitu hidup ku. Semakin hari, semakin besar ujian yang menanti.
Seringkali aku tertanya-tanya kalau kekaburan yang ku alami angkara hidup yang dulu dipenuhi dengan jangka itu cuma. Mungkin aku terlalu fokus pada waktu itu sehinggakan masa yang selebihnya bergantung padanya.
Kalau ku lihat ke belakang semula, ternyata tanpa berjaya ke tahap ini, hidup ku bisa berhenti harap begitu saja. Mujur, stpm menjadi platform kedua ku untuk jejak kaki paling tidak, salah satu menara gading impianku.
Well. Usah terperangkap dalam ruang ini lagi. Aku punya masa depan yang harus difikirkan. Bukan 9~10 tahun akan datang, dalam masa terdekat sekali pun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan