Langkau ke kandungan utama

Nota: ketika hujan

Assalamu'alaikum dan selamat malam.

(Tarik nafas panjang-panjang)

Aku graduan uia major komunikasi, pengkhususan dalam organizational comm. Kalau orang kampung tanya apa bidang kerjaku nanti, aku pun nda tau mau jawab apa sebab bila aku da bagi jawapan tertentu maka aku bertanggungjawab di atas jawapanku tersebut. Jadi aku jawab tengoklah nanti mana-mana sandar. 😂

Sebenarnya aku tiada niat mau pandang rendah sama 'tahap kefahaman' orang kampungku, tapi mereka cuma kenal jawatan seperti 'cikgu', 'nurse', 'doktor', 'peguam', 'pegawai bank', atau paling umum, 'kerja kerajaan'. I mean, aku ni (sains kemanusiaan) mana masuk dalam senarai yang di atas, mau canang apa sama mereka... maka,
jawapan paling humble sekali, "mana-mana sandar".

Bukan pula kampungku ni terdiri daripada jawatan tersebut tetapi semua yang berjaya dalam kalangan berikut. Dan aku rasa mereka salah faham, meski aku boleh dikira antara yang berjaya dalam kalangan seumuran ku, tetapi generasiku adalah generasi yang bisa masuk universiti dalam jumlah yg ramai tetapi keluarnya tidak menjanjikan tempat selayaknya/seadanya/secukupnya untuk berbakti.

Pengangguran bukanlah satu isu baru. Ia berlaku sejak dahulu lagi. Isu berlangsung, ongoing. Dan aku tidak pernah menyangka kalau aku termasuk dalam golongan tersebut. Penganggur bertauliah. Yang dahsyatnya, aku penerima biasiswa genap 4 tahun.

Aku? Ya, masalahnya terletak pada aku. Entahlah. Selepas tamat belajar, aku rasa mahu rehat sehingga aku konvo (habis belajar bulan 6, konvo bulan11). Selepas konvo aku rasa alang-alang sampai masuk tahun baru. Bila masuk tahun baru, sampai sekarang aku masih berfoya-foya dengan kucing yang sudah 3 generasi di rumahku, dengan buku-buku yang jumlahnya tidak sampai dua ratus tapi belum habis ku baca, dengan kamera yang lensanya selalu aku keluhkan dan semangat hendak kurus yang tumbuh segan mati tak mau (peribahasa yang aku hantam-hantam).

Aku tak tau tentang orang lain, tapi aku tahu benar tentang diriku. Takut ditolak. Rejected. Failed. Disapproved. Dan aku fikir aku berada di zon selesa. Adventure? Thanks, but no thanks.

Walaubagaimanapun,
Hatiku tersentak tatkala melihat anak yang usianya tidak sampai belasan tahun, berhujan-hujan mencari rezeki. Padahal yang pertama muncul di mindaku tatkala melihat sosoknya, hujan =demam. Tidak cukup satu jam dua jam, sampai malam kunjung tiba dia tetap berdiri di tepi jalan raya, menadah tangan.

Analoginya, dia di usia kanak-kanak, tiada sekolah, taraf kewarganegaraan pelarian... aku rasa aku begitu bongkak. Mungkin kita lihat dia peminta-minta, tetapi jauh di sudut hatinya, 'kalau aku punya dewasa, punya sekolah dan punya  nasionaliti, mungkin nasibku tidak sebegini'.

Dan di satu sudut, itu aku berdiri, tidak tahu ke mana hendak dituju.

Maaf.

Maaf.

Maaf.

Maaf.

Kerna dalam status penganggur ini, aku selalu berazam agar suatu hari nanti dapat membantu.

Besoknya, aku bermain dengan kucing-kucingku, buku-bukuku dan kameraku. Ah, aku kan sudah dewasa, graduan dan warganegara (sarcasm).

Bilang 'mana-mana sandar?'

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent