Langkau ke kandungan utama

Bunga liar

Assalamu'alaikum dan selamat malam

Sebenarnya... aku perhatian sama rumput/tumbuhan liar/belukar selepas tapak semaian bunga 'musim panas'ku ditumbuhi sejenisnya. Ada dua jenis aku kenal, bunga liar yang dijolok dengan panggilan *bunga Israel (ini kerana pokok bunga tersebut sangat berkuasa dan tumbuh dimana-mana-bunganya putih dicalit sedikit warna ungu) dan pokok semalu.

Di awal ramadan dahulu, aku selongkar kebun sayur bapa yang sudah lama terbiar. Lumayan juga rumput yang aku cabut. Ada pelbagai saiz. Ada yang berdaun subur dan ada juga terbantut tumbesarannya dek kerana kurang mendapat cahaya matahari.

Kemudian, aku pandang baris pasu tapak semaian bunga 'musim panas' ku. Menjaganya penuh kasih sayang, meski kadang-kadang tumbuhnya belum tentu berhasil.

Aku berfikir, cantiknya bunga dipandang bukan kerana ia bunga. Tetapi kerana ada mata dan hati yang sentiasa menanti kewujudannya. Ada hidung yang merindukan baunya. Ada sepasang sayap yang sentiasa hinggap di kelopaknya. Ada sengat yang ngidam manisnya.

Padahal, lihat saja halaman rumah ini, permaidani bercorak tumbuhan liar subur menghijau. Ada yang berbunga putih, merah muda, ungu... tetapi tiada siapa pernah berhenti dan berkata, 'lihatlah bunga ini! Cantiknya!'. Semua yang lalu berlalu dan menoleh pun kemudiannya mengancam, 'besok kau aku tebas! Semaknya!'

Pun begitu, setelah dihapus ia tumbuh lagi. Meski tidak dianggap berguna tapi akarnyalah yang mencengkam tanah. Hijaunyalah menjamu mata tatkala terik mentari menewaskan tumbuhan jagaan. Ia tidak berguna kepada manusia tetapi manusia menggunakan alam. Dan ia peneman alam, merawat alam dan memujuk alam.

Untuk hidup disanjung seperti indah bunga, tumbuhnya hidup kita pun terumbang-ambing. Malah bunga cantik saja dibiar tatkala madu dan indahnya pudar. Menjadi tumbuhan liar meski jarang namanya dipuji-puji tapi tanah paling tahu budi dan setianya. Hujan dan matahari adalah sebahagian daripada hidupnya.

Lihatlah bunga liar itu! Bunganya mekar ditengah tumbuhan liar yang cuma mengenal kata kompetisi dan survive. Hidup seperti bunga liar, apapun, di mana pun, kapan pun, dengan siapa... ia tetap mengeluarkan kelopaknya. Sekeliling tidak menggentarkannya, kerana ia adalah dirinya, bunga liar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent