Langkau ke kandungan utama

Langit

Assalamu'alaikum dan selamat malam

Petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Aku dan tujuh lagi saudaraku sedang asyik bermain di belakang rumah. Hujan rintik pemula tidak terasa ketika menyentuh bulu-bulu nipis kami. Hanya ketika ia tumpah deras, baru kami sedar matahari sudah lenyap dibalik dada langit berserta cahayanya.

Itulah kali pertama aku memandang langit. Aku dengar, kata mereka langit itu biru. Kulihat jelas langit itu warnanya seperti warnaku. Jadi, aku berbulu biru.

Mereka kata, memandang langit bisa mendamaikan hati. Aku pandang lama langit sampai pedih mataku kerana air mencurah-curah tumpah. Aku dengar saudaraku yang lain bersahut-sahutan. Aku sahut, berkata "wahai langit! Ini aku memandangmu dengan gembira".

Aku dengar lagi, sahutan mereka. Tapi aku tetap pandang langit.

Tiba-tiba, bunyi deras mengalir di tepiku. Airnya seperti warna tanah. Aku pinggir sedikit memberi ruang. Ketika hujan deras, tanah ini juga mengalir deras. Kadang-kadang ada batu, cebisan kayu-kayu dan tanah juga pergi mengalir dan aku tidak tahu ke mana mereka tuju.

Aku tidak suka apabila buluku dibasahi air kerana yang kelihatan adalah sekujur tubuh kecil. Dan aku berasa dingin. Kalau aku sedingin begini, pasti langit lebih dingin lagi kerana datangnya dingin ini dari atas sana.

"Ah, aku sudah tidak mampu mengangkat kepala."

Hujan telah lama reda. Air juga berhenti mengalir. Aku membungkus diri. Tiada langit di layar mataku. Pandanganku kelam.

Aku dengar namaku dipanggil. 'Ah, mungkin bukan aku'. Aku dan saudaraku yang 7 lagi belum punya nama. Tapi suara-suara itu adalah suara tuanku. Selalunya, suara itu bermaksud masa makan. Ya, mungkin malam sudah tiba kerana pandanganku gelap saja. Sudah malam...

Aku sahut sekali sekala di dalam hati. Dingin menggunci mulut dan peti suaraku dari menyahut. Aku cuma mahu tutup mata. Dingin.

Tangan itu menyentuh hangat badan dinginku. Aku dikumpulkan bersama saudaraku. Satu persatu, ibu satu, ibu dua, saudaraku, menjilat badanku yang basah. Aku cuma mahu tutup mata. Dingin kini terasa hangat.

Apabila aku buka mata, hari sudah terang. Perut lapar segeraku isi. Seru tuan segera kusahut. Dan usai aku pun melompat turun. Aku sudah tidak mahu duduk diam di bakul putih ini. Aku sudah tidak mahu bermain di bawah kayu ini. Aku mahu bermain dipayungi langit.

Ya, langit itu apa khabar agaknya? Mungkin ia sudah tidak dingin selepas diselimuti mentari. Aku berlari. Aku sebutnya berlari meski lariku tidak sepantas jalan malasnya saudaraku.

Aku lantas pandang ke atas.

Aku tenung lama.

Tenung lagi.

Teriknya matahari tetapi langit itu damai.

Ini rupanya disebut biru. Bukan seperti warna buluku. Biru ini benar mendamaikan hati, aku berasa apabila hariku sudah tiba, aku akan pergi dengan bahagia kerana aku sudah pandang langit.

Hari itu aku menjadi pemuja langit. Langit yang biru.

Semenjak itu juga, seleraku semakin bertambah-tambah. Setelah memandang langit hatiku menjadi senang.

Kata tuanku, aku bernasib baik kerana tidak dibawa arus pada hari tersebut. Aku sahut katanya, kalau aku dibawa arus, pasti aku akan fikir buluku ini berwarna biru dan akan jahil sampai mati langit biru itu wajahnya seperti apa. Betul-betul nasib baik, fikirku.
.
.
.
Wahai langit, aku ini pemujamu. Pertama kali aku pandang kau ketika wajahmu menumpahkan hujan. Dan ketika aku pandang wajah sebenarmu, aku temui kedamaian. Mungkin, inilah masanya untuk aku berehat. Kau tetaplah di situ. Berapa ramai yang pergi pandangan terakhir mereka adalah wajahmu? Aku juga seperti mereka. Kau pilihlah wajah manakah kau mahu aku tatap buat terakhir kalinya.

Aku pergi.

(Nota pendek kenangan bersama anak kucing kami yang kurang upaya. Seekor anak yang rajin menyahut dan tidak kenal kelainan. Dia sentiasa disayangi sampai dia pergi.)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Lirik Lagu:::Say Alhamdulillah

Lirik Lagu “Say Alhamdulillah” oleh Irwan Hisham.Merupakan lagu baru... mohon dihalalkan post saya ini.JazakALLAH hu khairan... Setiap manusia akan di uji   Sabarlah menghadapi Dugaan yang datang dan juga pergi   tanda kasih suci Perjalanan ini penuh duri Sabarlah menghadapi Seringkali   jatuh jangan   henti Tabah mengharungi Bila kau resah remember ALLAH Bila kau sedih   remember ALLAH Bila kau diuji   say Alhamdulillah Mogakan diredhai...(3x) Song Title: Say Alhamdulillah(Original)(Malay version) Singer : Irwan Hisham (B V by Varianz & Endy Ashari) Song/lyric:Irwan Hisham Music Arranger:Jamizal Fan Page: Irwan Hisham (at Facebook) Sekali lagi saya mohon dihalalkn..^^ ni link youtube  http://www.youtube.com/watch?v=I_oQxkxdjtI&feature=share