Isnin, 19 Jun 2017

Playlists #yondermusic

Assalamu'alaikum dan selamat malam

Baru-baru ini, aplikasi yonder musikku buat hal lagi. Jadi seperti kebiasaannya, aku cuba 'reset' hp tetapi tetap juga masalah tidak selesai. Solusi terakhirku, sign out yonder muzik.

Semenjak kena update, kalau disign out, semua playlists akan terhapus. Aku fikir selepas latest update problem ni sudah diatasi, rupanya tidak. Cuma, bezanya, selepas aplikasi diupdate(selepas perubahan wajah, yonder sudah update sekali-sekarang sudah ada mode malam) playlists masih ada cuma bila kita sign out tu ia akan terhapus.

Aku memang hendak bersihkan senarai yang aku ada tapi tidaklah pula padam semua sekali. Oleh sebab aku sudah banyak kali hadapi masalah ni, aku pun dengan diam muat turun balik lagu yang aku hendak dengan harapan pihak yonder team boleh selesaikan masalah ni. Bila jenguk google play, banyak lagi report dan tidak puas hati daripada pelanggan lain. Btw, aplikasi ni tidaklah teruk sangat, tidak jugalah baik sangat. Sederhana?

Banyak permintaan pelanggan lain, aku cuma berharap agar senarai lagu ditambah dalam pustaka mereka. Tidak jugalah sampai mahu minta lirik bagai. Mudah hendak muat turun lagu pun sudah cukup bagus.

Jadi, aku ambik masa 3 hari jugalah untuk mengembalikan wajah playlistsku seperti asalnya. Hendak cari balik tu payah. Ada lagu yang aku terjumpa dulu secara tidak sengaja. Jadi sekarang, tambah kerja sikit, aku screenshoot supaya nanti mudah aku mahu jejak. 😂😂😂 Gigih.

Cuma playlists sekarang masih asing lagi. Entahlah, mostly lagunya sama juga dengan yang sebelum ni tapi nampak macam lain pula. Aku pun belum isi lagi kolum 'playlist' tu. Tak tahu hendak klasifikasikan 'mereka' ikut apa.

Untuk mencapai agenda tajuk di atas, di sini aku senaraikan beberapa lagu yang baru masuk pustakaku. Ada lagu baru ada lagu lama. Ada penyanyinya yang aku tahu ada yang aku tidak tahu. Muzik pula pelbagai genre.

Pertama, kumpulan Asian Chairshot,album Rain Shower. Aku suka lagu #In the rain shower. Tapi belum check lirik lagi. (Oh ni la dia guna ada lirik eh...tapi kalau lagu in Korean means dorang kenalah provide substitle pula.😂)


Kedua, Crush lagunya yang berjudul #Sometimes. Lagu lamanya tapi aku baru muat turun.

Ketiga, #Alone nyanyian oleh Dalchong.

Keempat, album Beatful Life oleh DJ Juice. Aku taip Huckleberry P sekali terjumpa ini. Aku masih mencari mana satu 'citarasa'ku dalam album ni. Pernah dulu aku cari album ni tapi ndak jumpa time tu aku taip Dj Juice. Mungkin belum diupdate lagi masa tu. Btw, aku bahagia sebab ada featuring HANHAE di #Higher.

Kelima, Do Hyun Yoon. Ada beberapa album, aku sempat jenguk empat album. Di album Difference, aku rasa lagu-lagunya bukan 'citarasaku' kecuali #The Road, faktor utamanya instrument yang dia pakai di lagu-lagunya. Mungkin itu kot dia maksudkan dengan Difference. Di album Harmony, aku sempat muat turun dua lagu, #Wish it were you dan #Remember. Album yang paling aku suka adalah Singing Yoon Do Hyun. Aku suka #How I Look These Days sebab vokalnya aku rasa menyerlah dalam lagu tu dan adakalanya aku berharap lagu tu dia nyanyi sendiri tanpa ada featuring dengan K.Will & Tablo (walaupun aku suka nyanyian mereka). Tapi aku decide kemudian #Autumn Outside the Post Office tu yang dapat fokus pada vokalnya. Last lagu #Trip. Aku mahu update genre muziknya yang terkini dan aku rasa before aku terokai album solonya, genre ni lah yang aku bayangkan dia bawa (dan bayangkan aku dengar album Difference first).

Keenam, Double K. Aku ndak familiar dengan dia tapi aku try dengar album That Boi yang ada dua lagu #That Boi dan #Wait for Me (the latest from him, probably). Aku menunggu lagu akan datangnya.

Ketujuh, Herz Analog. Walaupun vokalnya bukan tasteku, aku muat turun juga beberapa lagunya #Pieces of Me, #I'm also with you dan yang terbaru #Galapagos.

Kelapan, illinit. Ada banyak album tapi aku cuma muat turun satu lagu, #Everything.

Kesembilan, Jung Eui Jae. Secara jujurnya lagunya #Another Coincidence sudah lama menghuni pustakaku. Cuma aku mahu juga sebut di sini. Ndak tahu mana sudah dia since nda da lagu terbarunya selain satu ni jak lagunya dan aku sentiasa tunggu perkembangannya.

Kesepuluh, penyanyi lama Kim Jung Min, ada dua album saja yang sempat aku jumpa. Sudah lama sebenarnya aku cari tapi nda jumpa-jumpa. Lagu kegemaranku sentiasa (semenjak terjebak dengan K-Pop 7 tahun lalu kemudian beralih perhatian- terlalu banyak kumpulan debut dan faktor usia 😂) adalah #슬픈 언약식 & #마지막 약속. Berapa ramai pun penyanyi/idol yang cover, original artis tetap paling best.

Kesebelas, aku sudah ada beberapa koleksi lagu dari Kim Kyung Ho tapi aku baru terjumpa albumnya Kim Kyung Ho 9th  Album. Belum decide lagi lagu mana yang aku suka, aku muat turun saja satu album.

Kedua belas, KittiB. Let be honest, aku muat turun album 5 Centimeters per Second sebab aku teringat anime 5 Centimeters per Second. 😂 Mungkin selepas siap menulis ni aku akan buka laptop dan melayan anime tu.

Ketiga belas, another penyanyi lama, Lee Sun Hee. Aku masih dalam proses mencari lagu mana yang boleh aku simpan dalam pustakaku.

Keempat belas, another penyanyi yang tidak kuketahui identitinya, Lee Won Joong. Aku muat turun lagunya #You Love Someone sebab aku tengok ia lagu baru, 2017. Mungkin akan cek dari semasa ke semasa perkembangannya.

Kelima belas, another lagu lama, dari Loveholic, meskipun sekarang sudah vokalis perempuannya yang aku suka dengar suaranya sudah keluar dari kumpulan (sekarang nama kumpulan mereka Loveholics- aku pun ndak sure perkembangan terbaru mereka). Aku download lagu dalam album Dramatic & Cinematic. Macam tajuk albumnya, lagu-lagunya merupakan soundtracks dalam drama dan movie. Aku suka #Sad Movie, #Sylvia, #The Flowerpot, #Mirage, #Want You Hear, #Doll's Dream dan #If Only.

Keenam belas, another penyanyi yang aku ndak tahu, Lydia Lee. Aku suka suaranya dan masih menunggu lagu akan datangnya. Try dengar #Blue. Eh... dia ni Korean ka? Baru perasan lagunya dalam English. *🙈.

Ketujuh belas, another penyanyi yang lagunya sudah lama menghuni pustaka, The Nuts dengan lagunya #I Can't Forget Abouy You. Aku tertunggu-tunggu lagu barunya (atau sudah ada tapi nda diupdate oleh yonder team)

Kelapan belas, oleh sebab review pasal mereka okay, aku try cek O.O.O. Ada dua album aku muat turun HOME dan CLOSET. Hampir kepada tasteku tapi bukan, aku kena tengok liriknya dan aku rasa lepas tu aku pun akan menyenaraikannya termasuk dalam tasteku.

Kesembilan belas, STi. Another penyanyi yang tidak diketahui identitinya. Aku nda dapat senaraikan spesifik lagu yang aku rekomen, sebab aku muat turun semua yang ada di yonder. Aku suka suara dan muziknya sampai aku rasa dia nyanyi apa pun aku akan dengar.

20, Yoo Hae In dengan lagunya Acacia.

21, 스틸 피엠/ Still Pm yang juga merupakan penyanyi nda kuketahui identitinya. Aku akan tunggu perkembangannya sama ada berbaloi untuk menyenarai dalam pustaka. #True dan #Tanie, selamat mendengar.

22, 이시은. Aku harap dia dapat lagu yang dapat angkat namanya. Vokalnya dalam #Like the Wind membuktikan yang dia boleh pergi jauh. Cuma kena tunggu 'the right song' untuk kasi brand namanya.

Fuh, habis pun menyenarai. Hah, akukan suka mengaitkan dengan hendak bagi 5 bintang kepada yonder tapi asyik ndak jadi saja. (Play hard to get, ka apa) haha. Apabila aku jumpa dua album Kim Jung Min tu, sikitlah tergerak hendak 'update' bintang. Hahaha. Just say, there is a reason why I need to stick with yonder walaupun sumpah seranah yang berlambak dari pengguna lain di google play tu. 🙊

Selamat mendengar. Aku patut mention di atas awal-awal, semuanya lagu in Korean cuma bukan K-Pop la. Macam selalu aku nyatakan, another world than k-Pop, kalau korang hendak try, welcome! Dan kenapa payah sangat senarainya, (ada latest ada lama punya lagu) aku start menyenarai ni sebab dalam yonder tu punya payah hendak cari (lagu korea). Kadang ada yang memang dia tidak update dan ada juga yang wujud tetapi tidak dijumpai. Jadi aku berkongsi yang aku jumpai dan manatahu kalian pun berminat.

Sekian.
(Mohon maaf campur-campur bahasa. Dalam usaha untuk update sepenuhnya dalam Melayu. Buruk sungguh merojakkan bahasa.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan