Langkau ke kandungan utama

Playlists #yondermusic

Selamat sejahtera

Sudah memasuki bulan Jun, tapi aku belum beridea hendak tulis apa. Mungkin besok aku bakal bercerita demi mencapai azam menulis biar ada dicoret-coret meski tidak kerap. Konsistenlah!

Seperti biasa, kalau sudah tajuknya seperti di atas, maka lagulah yang mahu dikongsi. (Apa mungkin salah satu arah yang bakal aku tuju adalah menyenarai lagu di blog? ) Seperti blogger lainnya yang bermula dengan penulisan kecilan terus menjadi editor muzik indie, contohnya. Tapi kalau aku terlibat nanti, mungkin saja secara kecilan ya, penyenarai lagu dari yonder. Hahahahahha. Ketawa ketawa ketawa.

Jadi, kali ini ada beberapa lists yang akan aku kongsi setelah jenuh jari tap tap di ruang carian yonder itu, ada la sikit-sikit hasilnya.

#Bling bling & #B-day nyanyian iKON. Sebenarnya selepas meng'update hari tu, aku terjumpa sudah lagunya ni tapi malas hendak update di post tu jadi aku tangguh ke hari ini. Jadi, Sechskies ni bila mahu update, ya? *cough cough*

Album "Blah Blah" oleh Taru. Sebenarnya ada lagi album lain tapi aku suka tengok cover album yang ni (hahaha kalau payah sangat hendak pilih lagu mana best,tengok la covernya, kata aku kepada diri yang malas). Walaupun liriknya boleh dikatakan itu-itu juga diulang dalam satu lagu, tapi aku boleh saja ulang-ulang banyak kali, try dengar #A Spring Song , #Blah blah dan #Jay bird. (Akan diupdate nanti apabila sudah didengar semua lagunya)

Kemudian, nyanyian daripada kumpulan yang sudah bubar, BoM yang sempat ada dua album #Burning Rose dan #Without you. Aku masih mahu dengar suara mereka ni. Selain Song Mino (betul tak ejaan) yang lain aku tidak tahu masih dalam industri atau tidak, padahal vokal boleh tahan.

Another group yang sudah bubar, Donawhale. Juga sempat ada dua album #Donawhale dan #Dive to Blue. Belum sempat dengar semuanya tapi yang popular #Echo. Rekomen lain #A spring day. Aku juga sempat download #꽃이피다 (gigih tu aku taip, tak tau pula nak translate apa maknanya). Dan aku suka yang #꽃이피다 tu la.

#I feel good lagu Taylor ft Lil boi. Sebenarnya hendak try dengar album terkini Taylor tu tapi ndak menyempat.

Lagu oleh Tako&Jhyung. Ada banyak album dalam library yonder tapi aku sempat dengar #Stay well (with Lim Dong Hyun). Masih terngiang-ngiang 'jaljinae~~~' (abaikan ejaan).

Kemudian aku sempat download Rubber Soul, aku ternampak #Love is berserta covernya yang seakan-akan cover Sechskies (sebenarnya similariti tu pada jalan saja) di naver. Entah kenapa, aku rasa salah seorang mereka ada yang suaranya macam Park Bom. Atau mungkin sudah lama ndak dengar suara Bom sampai aku klaim saja.

Ala.... sudah sampai part ni. Kali ni, aku teringin hendak bagi 5 bintang dekat yonder tatkala discover Kwon Tree di sini. Sebak ya masa dengar #Through the night sky👍👍👍👍👍. Try dengar #Childhood dan #It's not my fault.

Masa aku jumpa HYUKOH punya album terbaru sudah update, sikit saja aku tergerak hendak bagi 5 bintang sebab aku yakin yonder akan update juga lagu ni cuma aku yang ndak rajin cari. Aku fikir dia update dekat library artis yang sama rupanya dia buat list baru. Bagi aku #Tomboy sudah memadai untuk aku berpuas hati dengan keseluruhan albumnya.

Akhir sekali, 9 and the numbers. Walaupun aku sudah pasang di hati, Galaxy Express #Always tiada tandingan tapi berbaloi juga untuk tambah lists di pustaka lagu. Aku belum decide lagu mana yang aku wakilkan untuk 9 and the numbers ni, tapi aku rasa #A long goodbye paling hampir dengan citarasaku. Aku juga berterima kasih kepada kumpulan ini kerana #Ellice Islands (Song for Tuvalu).

Haha. Bila baca balik yang ditulis, buta tuli aku komen lagu-lagu ni. No lirik, no muzik, elektro ka bass ka, vokal ka, rock ka, retro ka.... asal telingaku senang, maka aku akan kata ini best, ini citarasaku. 😂😂😂😉

Sebab ada sesetengah mencari muzik yang lain daripada yang ada, jadi aku merajinkan diri untuk kongsi. Boleh naik stress juga cari. Tap tap tap. Itu belum lagi cari pakai hangul.

Akhirnya, terindu sama Galaxy Express, The Black Skirts dan Band Jace. Mari belek pustaka lagu lagi.

: opppsss... juzuk mana sudah sandar? Awal lagi hendak berlabuh kawan-kawan. Laila saidah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent