Selasa, 7 Februari 2012

perjalanan & pengalaman


Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdulillah,akhirnya sampai sudah destinasi yang dituju. Perjalanan yang agak panjang ini, meskipun sendiri, dapat juga saya ‘berdikari’.

SENDIRI.

PERJALANAN.

Saya tidak tahu seandainya anda di luar sana merasakan seperti apa yang saya rasakan. Tiap kali memulakan perjalanan, saya merasa gerun. Mungkin kerana sebelum ini terlalu banyak bergantung pada orang lain. Sepanjang di dalam pesawat, saya asyik memikirkan ‘perasaan’ fobia saya tiap kali memulakan perjalanan. Tertanya-tanya, tentu lebih gerun bagi mereka yang akan berjalan ‘buat selama-lamanya’. Mungkin, inilah salah satu hikmah mengapa ‘tarikh kematian’ itu dirahsiakan. Lihat saja ketika hendak memulakan perjalanan, sudah hendak ‘pitam’ apatah lagi perjalanan buat selamanya. ALLAH..sya terlalu khilaf selama ini.

Hendak dijadikan cerita, ketika di dalam pesawat, terdapat titisan air yang tumpah dari atas kabinet penumpang. Air itu tumpah mengenai sedikit kain saya. Sedikit pun tidak terdetik rasa marah pada pemilik air tesebut.Tetapi setelah mengetahui air itu merupakan ‘arak’ .... (keluhan) ... saya menjadi sebal... tentu sepanjang perjalanan saya terpaksa ‘bergelumang’ dengan bau yang kurang enak ini. Di dalam hati, cepatlah sampai....

TUMPANG BILIK.

Ini merupakan kali pertama saya tumpang bermalam di bilik orang lain. Pengalaman. Lebih-lebih lagi kawan saya ini merupakan foreigner . Iranian. Makan nasi yang telah dicampur serbuk sayuran berserta kerak. Ya, sesuatu yang tak dapat saya lupakan. Mereka suka makan kerak, malah sengaja menanak nasi sehingga terdapat kerak. Ini bukan pengalaman kali pertama tapi kedua. (Dulu makan bersama Pinaz.)

Saya tak pernah menduga bahawa Iran juga mempunyai kalendar sendiri. Kata teman saya itu, 45 hari dari sekarang, iaitu 30 Mac. Tahun baru akan di sambut oleh Iranian pada tiap permulaan musim Spring. Hari  tahun baru akan diadakan acara menyediakan 7 jenis makanan yang bermula dengan huruf ‘S’. Sebuah cermin, dan ukiran nama ALLAH.. dan selebihnya, saya lupa.. hehehe maaf, ingatan saya tak seberapa bagus. Tetapi apa yang lebih menarik adalah pada tanggal 13 tahun baru tersebut. Semua Iranian akan meninggalkan rumah mereka pada waktu siang. Mereka akan pergi ke Park, jungle/forest...atau mana-mana saja asalkan bukan di rumah. Bagi mereka, tarikh tersebut adalah unluck dan untuk mendapatkan luck, mereka kena keluar daripada rumah. Pelik. Selalu nombor 13 itu bagi anggapan ‘Barat’ sahaja ‘tidak baik’ tetapi nampaknya Iran juga sedemikian. Kata teman saya lagi, kemungkinan, tanggal 13 itu dianggap keramat mungkin suatu ketika dulu, pada tarikh yang sama, Iranian telah dibunuh secara beramai-ramai di rumah mereka sendiri. Wallahua’lam.

KEMBALI.

Ya, ketika kaki saya menginjak bumi hosltel saya ini, teringat kembali memori semester lalu. Seakan baru semalam saya mendaftar sebagai pelajar UIAM.

TEMAN BARU.

Alhamdulillah, bilik kosong semester lalu telah berpenghuni. Ahlan wasahlan ya ukhty.

~aku sendiri meredah laluan ini, gentar tak dapat ku lindung. Ku adu. Dan seorang teman berkata, ALLAH bersama hambaNya. Benar... Hanya DIA lah Maha Pemberi Pertolongan.~

Tag:  semalam aku duduk sebelah ‘angel’... alangkah indah andai ‘keangelannya’ itu dipelihara sejajar dengan ajaran agama.  Ya ALLAH, berikan dia cahayaMu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan