Langkau ke kandungan utama

kawan internasional

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera

Aku ada tiga cerita hendak dikongsikan. Tetapi, memandangkan aku mengambil masa yang lama untuk siapkan walaupun sekadar satu cerita, maka aku simpan dulu dua lagi cerita.

"I don't have any Malay friend," he said.
"How many years u have been in Malaysia?" the lecturer asked.
"Four years." 

"I don't have any problem to be friend with other International students but with the local. Maybe, I'm not the friendly type of person"

Satu tamparan di muka.  Universiti ini katanya internasional, ditambah kata 'Islam' tapi masih dingin dengan unity dan brotherhood. Mungkin wujud, tapi cuma suam-suam, secara keseluruhannya.

Bahasa adalah satu satu faktornya. Apabila kita berada di zon yang selesa,  berbahasa Inggeris pun boleh jadi satu alasan untuk tidak berinteraksi. Sesama lokal, bahasa Melayu menjadi suatu kemudahan berkomunikasi. Even, as a student who come from Bornea, we tend to use Semenanjung dialect in our conversation. Kalau jumpa sesama Sabahan jak baru terkeluar variasi dialek Sabahan. 

Aku selalu berhadapan dengan situasi di mana 'bad impression' selalu terkait dengan pelajar Internasional. Mungkin, budaya mereka sedikit berbeza dengan kita, jadi 'cara' yang disampaikan agak berbeza. Walaupun bagi aku, sesama lokal pun sedikit 'menakutkan', certain 'gaya' percakapan aku tak dapat nak adapt, so aku try untuk elak semampu yang mungkin daripada bergaul dengan golongan ini. In academic field, I can endure it but NOT to be close with.

Semasa berada di zaman celpad, aku ada lagi banyak kawan internasional daripada Melayu. Jadi bila masuk dalam kelas yang majoriti Melayu ketika di semester dua ketika itu, aku tak bergaul sangat dengan mereka. Bagi aku saat itu, berkawan dengan kawan internasional lagi mudah daripada yang lokal lebih-lebih terutama yang lelaki. Tapi, bila mula masuk kuliah, bergaul dengan kawan internasional jauh lebih payah daripada bergaul dengan kawan lokal (lelaki/perempuan). Mungkin, semasa di celpad, kami lebih terdedah dengan kawan-kawan internasional (kerana jumlah yang lebih ramai banding dengan lokal) maka tidak punya masalah untuk berkomunikasi. Ditambah pula dengan faktor sama-sama belajar bahasa ketika itu, jadi tiada istilah segan hendak berkomunikasi, tiada alasan language barrier. Aku masih ingat ketika di tahun pertama, aku berkawan dengan seorang teman dari Iran yang seusia dengan emakku, we mostly used non-verbal comm to communicate. Macam ayam dengan itik.

Aku juga punya seorang teman dari Somalia. Kami jadi kawan rapat sehinggalah dia pindah ke UAE. Kalau masa cuti seminggu, kami keluar cari makan dan beli cd drama sama-sama. Kalau balik dari cuti semester, aku bermalam satu malam dibiliknya sebelum pejabat mahallah buka. Kami boleh berkomunikasi berjam-jam... pasal K-drama. Dia lagi advance la sebab siap baca sinopsis drama. 

Kita mungkin anggap mereka begitu dan begitu, kerana kita nilai berdasarkan persepektif kita, padahal, apa yang kita buat boleh jdi sesuatu yang tidak 'appropriate' dalam budaya mereka. Jadi, kenapa tumpukan pada perbezaan kalau itu yang bisa menjauhkan kita? Atau suarakan perbezaan untuk elakkan salah faham. We have to understand one another. 

eheh. 

Rindu Zahra, Maha.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent