Langkau ke kandungan utama

#29zulkaedah

Assalamualaikum w.b.t.

     "Untunglah mereka..."
Ungkapan ini membuatkan hati yang lemah dijangkiti virus cemburu yang amat. Seolah keuntungan itu tidak berpihak pada ku. Apabila kita merasakan seolah cuma kita tidak 'beruntung', itu ternyata salah. Istighfar, Laila.

Kita terlalu mengejar bahagia. Bahagia dalam erti kata lain, aku tidak mahu apa-apa yang dinamakan susah. Suka adalah bahagia dan duka itu susah a.k.a derita. Mungkin, aku belajar dan set di minda kalau bahagia itu adalah bahagia. Padahal, bahagia itu tiada limit, perbatasannya dengan yang dinamakan derita terlalu tipis. Samar-samar, kawan.

Selalu mencemburui hidup orang lain itu tamak. Kerana apabila melihat kesenangan orang lain perasaan ingin memiliki itu wujud.

"Alhamdulillah 'ala kulli hal"
Ini sepatutnya yang perlu disematkan dalam Qalbu.

(tersenyum....berhenti sekejap. berfikir.)

Setiap semester aku rasa aku akan post kata sem sekian lagi tough banding sem sebelumnya. Tiada noktahnya. Begitulah. Tanpa aku sedar, ujian semakin besar bukan kerana ujian itu lebih besar daripada yang sebelumnya, Tetapi ujian itu selari dengan pengalaman atau jangka hayat/masa (?) yang kita miliki. I mean, setiap sem pun rasa susah itu ada, dan apabila naik ke sem baru, pasti kita akan simpulkan, 'wah, sem lepas lagi ok,senang sikit'. Realitinya, selepas melalui fasa tersebut, kita sudah upgrade diri. Kita semakin kuat, kawan!

Lain hal pula apabila berada dalam situasi di mana kita senang cuma mengenal orang yang terbiasa di sekeliling. Aku punya fobia untuk menambah kenalan. Aku tidak berhajat untuk menambah lagi kenalan itu. Sungguh! Boleh ku simpulkan yang ada sudah cukup Aku cukup senang dengan mereka. Sometimes, apabila kita terserempak dengan orang lain yang bukan kenalan, seolah aku melihat ada barrier di antara kami. Tapi aku sedar, untuk terus bergerak ke hadapan, aku perlu mengenal insan-insan tersebut. hmmmmmmmmm... analoginya, main game. (balik-balik contoh game, padahal tahu main sudoku syakk pun) After tamat level 1, di level seterusnya pasti akan ada variable baru, barrier bertambah...etc. Macam begitulah.

Ok, aku penat. Bye!

(Sejak akhir-akhir ni, habitku sebelum tidur kasi on laptop, play mana-mana video anime. (lagi afdal buka mp3 bacaan al-Quran sebenarnya). The reason aku play anime ni, aku baru perasan, ia mengingatkan balik zaman kanak-kanak dulu. Aku rindu zaman itu. Zaman di mana ahli keluarga cukup, berempat, zaman kita dijaga, tidak perlu fikir hal-hal yang berat...atau mungkin, yang difikiran cuma main saja... I wish, walau cuma seminit dua minit in a day, kembali ke saat itu dan merasai semua tentangnya-zaman kanak-kanak. al-Fatihah)

-aku teringin sekali pulang beraya ke seberang, cukup tatap dan kucup tangan mak. dengar suara saja tidak cukup, at the end, tangisan. makin besar, makin cengeng. aihhhhh-

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent