Rabu, 1 Oktober 2014

#seminar_islamic_advertising_3

Assalamualaikum w.b.t.

Apabila kita sebut Islamic advertising, ia sekaligus membawa mesej berkaitan Muslim. Kiranya one of the way to better the image of Muslim is through advertising. Atau skop yang lebih besar lagi, melalui media.

How?

Ramaikan lagi student yang terlibat dalam dunia media dengan ilmu Islam. As a Muslim, ia bermula dengan diri kita sendiri jugalah. When someone yang ada ilmu agama masuk bidang duniawi, inshaAllah yang dinamakan sebagai Islamization itu bisa diserap. Do you get what I mean? Zaman specialize ni patut berakhir. Maksud aku begini, seseorang pelajar itu cuba explore banyak hal lagi dan di bidang apa pun dia, perihal agama jangan diabaikan. Usah terjajah dengan anggapan bahawa bidang agama adalah milik 'orang agama'. Itu tidak betul. Setiap pelajar Muslim should know perihal agama! Kita ambil contoh cendekiawan  Islam terdahulu, mereka tidak hanya mahir dalam satu-satu bidang. Dan kalau kita selidiki latar belakang mereka mostly da hafal al-Quran semenjak kecil lagi. MashaAllah.

Banyak lagi cara lain hendak promote islamic advertising ni tapi bagi aku yang paling basic inilah, start from ourself. Ndak da guna juga kalau kita hu ha hu ha pasal islamic advertising kalau sekadar di bibir saja. Words should be reflected by action. Sama jugalah halnya dengan isu 'jenama' sesuatu produk. Kalau sekadar 'nama' saja Islamic, ndak ubah apa pun. Analoginya, kalau orang bukan Melayu pakai baju Melayu, it does not mean dia jadi Melayu kan?

Seorang kawan pernah mencadangkan agar kerajaan yang patut mainkan peranan penting mengenai Islamic advertising ini. Aku setuju dengan cadangan itu. Cuma bagi aku impaknya akan lebih besar lagi kalau ia bermula dengan kesedaran yang datang dari diri sendiri. Kalau ia sekadar hasrat kerajaan, boleh jadi pihak yang tidak tahu, tidak menyedari atau tidak faham akan benefitnya menentang. Jadi, sebelum kita bawa keluar 'Islamic advertising' ni, kita as a Muslim patut tonjolkan ciri-ciri Muslim yang selayaknya bagaimana.

Apa yang cuba aku ketengahkan di sini berkenaan imej Muslim itu sendiri di mata masyarakat, umumnya di mata dunia. Kita amat yakin akan Islam is the path of life, tapi harus dibuktikan oleh kita sendiri as a Muslim. Dari situlah kemudiannya, even non-Muslim akan faham dan memandang tinggi (hormat) Islam. Seperti mana pada zaman nabi Muhammad dalam pembentukan Madinah di mana kaum bukan Islam pun follow piagam madinah. Berbalik mengenai isu Islamic advertising, apabila benefit Islamic advertising itu tersebar, ia bukan lagi isu Muslim, ia menjadi satu perkara yang dituntut oleh manusia sejagat. Again, the key is Islam the path of life~

p/s: hope jumpa point dalam pembentangan 2 kumpulan lain dalam kelas professional speech hari ni. InsyaAllah.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan