Isnin, 3 Julai 2017

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi

Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun.

Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang.

Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya.

Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbentuk. Masa tu la aku baru perasan dia berbatang. 😂😂😂. Sebab hari-hari aku belek pokok aster yang rajin berdaun besar tetapi tidak berbatang lagi.

Lagi pula, aku menunggu pokok impatiens yang kembang lebih dulu bunganya sebab sudah menghampiri dua minggu kuntumnya muncul tapi sampai sekarang belum mahu kembang kelopaknya. Cuma sudah dapat tengok warna kelopaknya, pink.

Berapa lama petunia baru berbunga? Apa kata kita kira sama-sama? Aku semai biji benih petunia dan pokok lainnya pertama kali pada  petang 4/Mei/2017. Aku semai 3 biji benih petunia di dalam satu pasu (aku potong botol mineral yang besar tu, 1500 ml). Aku potong sampai jalur ketiga dari bawah botol dan juga tidak lupa untuk tebuk lubang supaya saliran air lancar. Tanah yang aku guna tidak seberapa baik sebab aku cuma main cangkul tepi rumah. Tanahnya penuh akar-akar kecil kelapa sawit. Tapi aku tambah satu bahan kompos iaitu bunga jantan kelapa sawit yang berjatuhan di tanah. Ada baiknya ambik ketika selepas hujan sebab bunga jantan yang lembab mudah dileraikan berbanding yang kering.

Kalau pakai tanah hitam lagi cun. Aku cuma mahu menggunakan tanah yang ada. Jangan risau, biji benih tetap tumbuh. Kalau letak di tisu basah pun ia boleh tumbuh, kenapa tidak kalau di tanah. Cuma aku ndak pakai cara semai di tisu sebab nanti kalau mahu di kasi pindah ke medium lebih besar aku rasa anak pokok mati sebelum ditanam lagi. (Aku kan ganas)

Pokok petunia yang pertama tumbuh pada malam 7/5/2017. Kemudian pokok petunia lain pun tumbuh tetapi yang bertahan cuma 3 pokok. Semasa mula-mula menanam dulu, aku kadang-kadang tersalah pokok. Aku fikir ia pokok petunia rupa-rupanya bila besar sikit baru nampak itu rumput. Jadi macam mana hendak mengenal anak pokok petunia? Daunnya sama macam daun sawi. Daun sawi tu macam mana? 😂😂😂 Agak-agaklah juga kalau daun sawi pun ndak tahu. Pegi pasar sayur lepas tu tanya penjual sayur, pokok sawi mana satu. Itu kalau nda malu la. Kalau malu, sila google.

Apabila anak pokok sudah berdaun kekal, pindahkanlah ia. Bagi baja subur dan kemudian nanti follow up dengan baja bunga. Tempoh membaja disarankan 10-14 hari.

Eh rupanya kita sedang mengira tadi. Aku ndak tau tarikh ia berbatang dan bila kali pertama kuntumnya muncul. Tapi bunganya pertamanya kembang penuh pagi tadi, 03/7/2017. Kalau dibundarkan, dari mula disemai bijinya, selepas dua bulan pokok petunia sudah kembang bunganya. Jadi kira ok la.

Seperti aku katakan tadi, aku ndak perhatian betul sama petunia jadi gambar yang aku ada cuma satu sewaktu dia kecil. Nantilah aku cek kamera pula kalau-kalau ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan