Langkau ke kandungan utama

aku dan note 8

Assalamualaikum w.b.t

Tajuk tu... saya tidaklah sekreatif mana, jadi baca pun sudah tahu apa point utama post kali ini. Semester ini, alhamdulillah berpeluang memiliki note 8, hak milik yang sederhana hemat saya.

Saya juga pelajar biasa, ada kemahuan. Tetapi keterbatasan antara keperluan dan pembaziran atau mungkin juga keinginan dan nafsu. Maka dari situlah lahir ilham untuk memanfaatkan duit biasiswa hasil cukai rakyat marhaen dengan membeli note 8 ini.

Apabila dalam kalangan rakan lama dan baru mendapat tahu saya merupakan pelajar biasiswa, ada dalam kalangan mereka yang cepat meneka, note 8 ini hasilnya. Ya, saya tidak pernah menidakkan. Untuk mendapatkannya, saya harus menabung, menyimpan dan berjimat cermat selama satu sem, atau mungkin semenjak 2 sem yang lalu lagi.

Note 8 ini menyimpan nota-nota saya semester ini, semenjak hari pertama khidmatnya. Kekok? Riak? Kekok mungkin untuk pertama kalinya, kerana jemari saya sendiri mulanya dingin menyentuh pen tersebut. Riak, terus-terang...tidak terfikir pun sehinggalah seorang teman menegur apabila melihat nota-nota yang tersimpan dalam note ini. Bagi saya yang suka menconteng macam-macam dalam buku, apatah lagi saat genting mata terpejam pejam, maka note ini alternatifnya.  Saya akan mengingatkan diri, ruang yang ada terhad, jadi tulis pasal ilmu saja. Jadi sem ini tiada lagi figura yang pelik2 dalam nota. Hohoho tambah -tambah lagi, saya bukan jenis yang teliti, setidaknya di note ini, bole dikategorikan mengikut subjek dan topik.

Menggunakan note 8 atau note 10 ka, atau apa juga sekalipun bahan moden lain bukan titik persoalan utama, kerana tujuannya cuma satu-menulis nota. Kalau kita berteka-teki, sama ada mahu tulis atau tidak, apa pandangan orang yang memandang, sampai ke hujung semester mind set kita tersekat. Saya, ini ragam saya, jalan saya pilih adalah memanfaatkan apa yang saya ada. Kerana tujuan saya satu-tulis nota. Budaya yang ada pada diri kita bakal mencipta persepsi orang di sekeliling kita. Lama-kelamaan apa yang kita budayakan bukan suatu yang asing. Satu bulan, dua bulan, tiga bulan...setahun atau bertahun-tahun...saya juga tidak pasti. Tapi inilah perjuangan saya. Bukan semua bahan elektronik melaghakan. Individu itu sendiri yang mencoraknya. Memanfaatkan atau tidak.

Kita rugi kalau tidak memanipulasikan keuntungan orang lain, dalam kata mudahnya, orang lain cipta sesuatu cuma satu tujuan, untung. Kita, juga boleh untung dengan cara kita.

Berbalik kepada tradisi~
Saya tidak pernah tinggalkan nota dalam buku, iaitu membuat salinan semula kedalam buku tulis. Alhamdulillah, saya masih berpeluang untuk itu. Saya juga tidak pernah ketinggalan untuk print slide yang available dalam simpanan saya, juga sesetengah buku yang diusahakan. Yang baru tidak bermaksud meninggalkan yang lama. Cuma memanfaatkan saat diperlukan. Mencari peluang di balik ruang.

Kemudahan ini paling tidak pun, tunjukkanlah manfaatnya. K, bye!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent