Langkau ke kandungan utama

#icc-culture shock.

Assalamualaikum w.b.t

Meskipun kesihatan tidak mengizinkan, (pagi ni diserang sakit perut dan selesema yang tidak kebah lagi) sempat lagi meluangkan  masa selama sejam di kelas icc mendengar dan melihat pembentangan assignment daripada kumpulan lain. Mencari ilmu dan informasi baru untuk dijadikan idea menulis di blog.

Kenapa saya menulis? Malah semakin kerap sejak akhir-akhir ni. Saya sendiri tidak tahu, tapi bagi saya setidaknya kebiasaan membaca yang tidak laku semester ini bisa digantikan dengan menulis. Habit. Saya tengah membajanya. Moga subur kelak. Amin.

Tajuk yang menarik perhatian saya hari ini adalah "Culture adaptations of international students in IIUM". Seperti yang saya nyatakan tadi, kesihatan saya tidak seberapa baik, jadi saya akan terus straight to the point saja ya.

Berdasarkan temuramah yang dijalankan kumpulan tersebut, seorang responden asal Turki, mengatakan bahawa pelajar tempatan suka mengatakan "sorry" walaupun dalam situasi yang tidak memerlukan kata tersebut. Err..anda fahamkan maksud saya? Tak perlu "sorry" pun, kita ucap "sorry". Haha. Iya, ini saya mengaku. Kadang-kadang. Jangan tanya kenapa.

Kedua, berkenaan culture shock. Responden Chinese kata first time sampai Uia, dia terkejut tengok orang Malay makan pakai tangan. Bagi dia guna tangan tu agak.... okey, kita faham, dia punya culture lain. But, at least dia perlu tahu, as a Muslim makan guna tangan tu salah satu daripada sunnah Nabi (pbuh). Bukan se...yang dia fikir. Then, responden Saudi Arabia pula kata dia terkejut budaya pemakaian pelajar sini. Sebab di tempatnya cuma jubah, abaya dan selendang yang berwarna hitam. Rasanya memang patut pun dia culture shock, even saya yang tempatan ni pun culture shock juga tengok dress code yang variasi.

Seterusnya, responden Saudi Arabia yang kedua, mengatakan dia terkejut tengok budaya bungkus air (ke air bungkus?) yang ada kat Malaysia, khususnya di IIUM sendiri. Haha ni Malaysia je kot ada. Semasa balik Sulawesi hari tu, tak perasan benda-benda macam ni. Air tin kot yang peniaga jaja, paling tidak pun botol mineral yang diisi semula dengan air putih. Mereka akan sejuk bekukan air tersebut. Memang jimatlah, kitar semula botol, tapi dari sudut kebersihan tu kita tidak yakin. Ingat lagi seorang paman tu muntahkan balik air tu sebab katanya masin. Saya rasa itu air laut kot. Tapi ini mungkin terjadi di sesetengah tempat sahaja. Contohnya di pelabuhan kapal. Seriously,  populasi tinggi, taraf pendidikan rendah, korupsi tinggi, susah nak dapatkan pekerjaan. Apapun boleh jadi sumber pendapatan.

Eh..jauhnya menyimpang. Putar balik kenangan. Rindu pula mahu belayar di lautan. Mungkin perlu peruntukkan sedikit masa nanti untuk belayar.

So, in short, we need to learn about other cultures. Lebih-lebih lagi apabila kita berada di tempat orang lain. Ia bukan sesuatu yang perlu ditiru, cukup untuk diketahui dan difahami. Difahami tidak bererti dipercayai. RESPECT.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

~::*Salam ALLAH buat Saidatina Khadijah*::~

بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum w.b.t...dan selamat petang..^^ Di sini  saya ingin berkongsikan kisah di saat-saat akhir tatkala sampai masa Saidatina Khadijah,isteri pertama Rasulullah s.a.w. mengadap Allah.Tiada lain yang diungkapkan oleh Saidatina Khadijah melainkan ucapan yang berbunyi,"Wahai Rasul utusan Allah,tiada lagi harta dan hal lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah.Andai selepas kematianku,tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini." Tenyata,kata-kata akhir itu begitu menusuk ke jiwa Rasulullah dan betapa sayunya perasaan Rasulullah ketika itu.Hal tersebut turut dikongsi bersama malaikat Jibril yang juga mendengar ungkapan kata-kata tersebut.Jibril lalu naik ke langit bertemu Allah lalu bertanya,"Adakah Allah mendengar kata-kata Saidatina Khadijah itu?" Allah lalu menjawab,"Bukan hanya kata-katanya sahaja yang Allah dengari malah bisikann

Gypsophila Garden Bride

Assalamu'alaikum dan selamat malam Kelmarin pagi, kuntum pertama gypsophila garden brideku telah mekar. Fizikal Gypsophila a.k.a baby's breath yang aku tanam jenis garden bride. Bunganya kecik tetapi warnanya sedikit merah jambu muda. Batangnya sedikit halus berbanding bunga yang color putih. Usia Aku tanam benihnya pada empat May. Benih pertama bertunas selepas tiga hari disemai. Jadi secara kasarnya, sudah dua bulan lebih. Cara tanam Mulanya aku semai di pasu diperbuat daripada botol mineral. Oleh kerana bijinya boleh dikira halus (sama macam petunia) ia tidak perlu ditimbus dalam-dalam. Tapi tidak boleh juga sekadar diletak begitu saja di atas tanah. Dikhuatiri semasa disiram ia akan melompat keluar dari pasu. Dalam 10-12 biji yang aku tanam, cuma tiga yang bertunas. Selebihnya aku rasa 'terlempar' semasa aku siram. 😅 (time tu belum beli spray lagi) Penjagaan Setelah bertunas, hal yang perlu dititikberatkan adalah batangnya. Terkena air pun i

Petunia berbunga

Assalamu'alaikum dan selamat pagi Hari ini, bunga petunia dari pokok pertama sudah kembang. Aku cuba belek buku catatanku yang sempat aku coret-coret dua minggu pertama aku berkebun. Antara nota aku tulis adalah, petunia suka matahari, paling senang mahu tumbuh, paling cepat 3 hari. Elakkan tanah becak. Petunia ada banyak jenis, tapi yang aku tanam ni baka 'Multiflora Natural Dwarf Multis Mix'. Secara ringkasnya dia jenis renek dan paket ini biji benihnya campur-campur jadi bunganya nanti akan diketahui warnanya apabila sudah kembang. Mulanya aku teruja menanam petunia sebab bunganya yang meriah. Tetapi makin lama aku makin tawar sebab sewaktu ia kecil dulu ia sungguh ketot. Aku balik-balik mengira bilalah ia mahu membesar. Sampaikan aku beralih kasih ke aster. Ya, balik-balik aster aku update sebab aster rajin berdaun dan besar-besar pula saiznya. Seminggu lalu, aku belum perasan lagi pokok petunia ni berbatang. Aku perasan apabila sudah ada 3 kuntum bunga mahu terbent