Jumaat, 20 Disember 2013

akhir semester ini

Assalamualaikum w.b.t

Semalam, berakhirlah kelas-kelas kuliah, maka bermulalah minggu belajar. Alhamdulillah, performance semester ini lebih baik daripada sebelumnya. Kesempatan, peluang dan dimanfaatkan itulah azam saya semester lalu.

Pernah tidak datang ke kelas semasa demam + selesema yang agak 'sakit' sepanjang berada di perantauan. Cuma sekali itu. Lainnya, pernah sekali clash dengan kelas Mandarin sebab kelas ganti dibuat sebelah malam, dan ia sememangnya kelas Mandarin saya. Maka
yang milik yang hak.

Duduk di baris hadapan, pertama atau yang kedua. Datang seawal yang mungkin. Alhamdulillah, walaupun kononnya berhadapan lectures yang strict, tapi ternyata tidak pernah sekali terasa tidak ingin ke kelas. Malah saya selalu menantikan waktunya. Kalau-kalau malas menyapa, saya lantas bersiap-siap, dan terpacak di hadapan kelas. Ada dua sebab datang awal, memang teruja dan kedua mengelak daripada ponteng. Ya. Begitulah.

Saya pasti akan merindukan semester ini. Murabbi dan sahabat. Kalian insan istimewa kurniaanNya buat saya. Semoga Allah merahmati kalian.

Terharu. Beberapa lectures ingat nama saya. Sebelum ini, cuma satu. Sir Ibrahim, lec SoQu. Dijadikan pengajaran, semester lalu, saya selalu datang tepat waktu atau 10-5 minit lewat, kali ini, 10-5 minit awal atau mungkin ada yang setengah jam-sejam awal ke kelas. Saya baru belajar berdisiplin. Terima kasih Dr Saodah, caranya tick attendance awal itu berkesan untuk saya. Dan saya aplikasikan untuk semua kelas. (Pernah datang lewat ke kelas soca..itulah yang paling lewat).

Hadiah. Saya katakan ia hadiah istimewa, buat yang pertama kalinya, menerima buku daripada seorang lecture. Buku yang tidak pernah saya terfikir untuk membacanya apatah lagi membelinya. Perihal bidangku sendiri, komunikasi. Mungkin ini langkah awal untuk memikirkan hal-hal serius.

Tiada yang menjadi impian melainkan melaksanakan tanggunggjawab sebagaimana diamanahkan, kita ini anak, pelajar, pemuda/i dan rakyat. Semoga rekod amanah ini juga meningkat prestasinya, begitu juga rekod akhlak. Bukan sekadar mengaut informasi tetapi ilmu yang kemudiannya reflek pada laku.

Biar A itu terpampang di sini, Qolbu baru bermimpi dapat dean list mujahid. Mujahid di medan ilmu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan