Rabu, 5 Februari 2014

Pengganti

Assalamualaikum w.b.t.

'Patah tumbuh, hilang berganti'.
Selepas pemergian bapa, seorang rakan berkata, "Allah nak bagi yang lebih baik". I said, "There is only one father in our life". Ya, benarlah kalau diikut secara zahirnya kata-kata kawan saya itu.

Menelusuri lebih dalam lagi, ia benar begitu. Allah tarik sesuatu yang amat kita cintai, dia akan berikan kita cinta baru. Hakikatnya, cuma satu cinta ayah dalam hidup kita.

Tetapi, hukum alam begitu, yang hidup akan mati, tiap pertemuan ada pengakhiran, yang bermula ada penamatnya. Hidup di dunia adalah sementara, segalanya serba sementara. Sudah pastilah segala yang ada di sekeliling kita ini juga tidak bersifat statik. Akan ada Ujian yang bakal mengubah rentak hidup kita, selalu.

Apabila diberi peluang untuk mendapat cinta baru, perkara awal yang saya sematkan, "dia punya pemilik dan untuk jangka masa ini, dipinjamkan kepadaku". Kerana saya bukan pemilik masa, maka masa yang ada ini, saya cuba untuk menghargai, mensyukuri dan mencintai seadanya. Meskipun saya sendiri tidak tahu apa mungkin jodoh kami panjang.

Seperti yang saya nyatakan, "there is only one father in our life", ternyata cinta baru ini bukanlah untuk menggantikan cinta ayah tetapi menawarkan hati yang ditinggalkan kasih. Ia tidak dipanggil sebagai pengganti. Saya tidak punya terms yang tertentu untuk ini. Coming soon?

Cinta baru ini, tertuju kepada dia, yang belum saya ketahui apa mungkin dapat hidup bersama. Seandainya ikhlas dan jujur hati ini, Engkau permudahkanlah jalan kami, jalan yang terbaik buat kami. Allahumma amiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan