Khamis, 13 Februari 2014

Simpati

Assalamualaikum w.b.t.

Sudah hampir 2 minggu kembali di teratak Sumayyah, baru berkesempatan mengambil barang pos yang dahulunya tidak berkesempatan mengambilnya. 2 Januari, tarikh yang sama aku terbang ke Sabah.

Herba ini sebenarnya ku beli sebagai ikhtiar lain sewaktu bapa sakit. Apakan daya, kita cuma berusaha, selebihnya ketentuan Allah.

Bapa meninggal keesokannya, 3 Januari. Sehari selepas aku tiba. Aku ceritakan kisahku kepada akak ofis teratak ini. Sedih. Simpati.

Aku tersenyum. Tiap kali bercerita mengenai bapa, aku tersenyum. Kerana apa yang aku cuba sampaikan bukanlah cerita sedih. Bukan mengharap simpati. Bukan. Aku tersenyum kerana ada pengharapan pada penghujung kisahku, semoga yang mendengar mendapat pengajarannya. Ujianku bukan bebanan buat kalian, sekadar peringatan, nasihat halus dan pengajaran. Ambil ikhtibar, lihat di balik kisah itu sendiri.

Aku pernah bertanya diri sendiri, kenapa kami, aku dan mak ditinggalkan. Aku sifatkan pemergian bapa sebagai bebanan berat yang bakal kami pikul. Apabila aku telusuri lebih dalam lagi, sebagai insan yang ditinggalkan, pemergian bapa adalah helaian nasihat untuk kami terus hidup. Peringatan yang sangat dekat dengan kami.

Tapi, cukup kusedari, kita manusia. Simpati itu fitrah. Siapa aku untuk menghalangi fitrah kalian.  Meskipun aku mungkin tidak berkehendakkan begitu, biarlah... boleh jadi simpati itu saham kebaikan kalian. Apa salahnya bagi ruang kepada orang lain buat baik, kalau memang kita jalannya. Sama seperti tiap kali orang-orang kampungku mengusap kepalaku, aku tidak betah sebenarnya. Namun, aku kebalkan diri, tundukkan enggan dan amarah.

Aku menulis juga bukan kerana aku bersedih. Cuma sedikit pengharapan, setelah ada yang tersinggah ke mari, bisa bermuhasabah diri. Ya, pastinya aku bukan siapa-siapa yang katanya boleh dijadikan inspirasi dan ilham, tapi aku masih mengharapkan aku bisa jadi jalannya. Hidayah itu milik Allah. Setidaknya, biarlah apa yang kita hasilkan benda yang baik-baik. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan