Khamis, 27 Februari 2014

Akhir cerita sem lalu

Assalamualaikum w.b.t
Terlewat post kali ini. Meluangkan masa dengan menstabilkan suasana awal sem yang mulanya tidak terasa kerana sem lalu masih bersisa, 3 papers itu. Alhamdulillah,  sekarang sudah boleh tumpukan pada subjek sem ini.
Perkara yang perlu dititikberatkan, tolong, simpan nombor hp lecture anda. Saya dahulu, nasib kawan ada nombor lecture then lecture itulah yang providekan nombor lecture lain. Paling tidak pun, simpan alamat emel org yg in charge bahagian student affairs d kuliah masing2. Ada apa2 hal, bole hantar surat melalui emel saja, nanti tinggal hantar evidence saja kalau urusan kita sudah selesai.
Paling tidak pun, inform kepada kawan-kawan sekelas kita. Minta mereka tolong sampaikan perkara kita kepada lecture. Seandainya waktu itu final exam, jangan risau, anda bole ambil special exam apabila buka sem baru nanti. Just come to students affairs office bg kuliah masing2 dan berurusan dengan sis or brother in charge. Tiada bayaran dikenakan kalau special exam. Kalau iium Gombak, selalunya dibuat time minggu ketiga semester baru.
Okey, sudah selesai!
Pengalaman saya? Alhamdulillah,  soal surat, kak Rin yang tolong buat dan hantarkan. Soal special exam, alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Walaupun sebenarnya kita masih dalam keadaan tidak stabil, ya kena hadapi juga. Sudah berada di minggu ke-4 semester baru tapi saya masih lagi dalam proses penyesuaian. Susah...sebab bukan kepada semua orang kita bisa mengadu kesusahan kita.
Nasihat saya pada diri, tolong jangan jadikan ujian ini sebagai alasan kepada kelemahan kita. Membina motivasi diri tidak mudah. Hendak mengadu pada keluarga, kitalah tempat mak berpaut. Tidak sekali tunjukkan kita lemah meskipun dalam hati, hanya Allah yang tahu ketakutan dan lemahnya kita bagaimana.
Hendak mengadu kepada yang lain, orang lain pun ada masalah. Kitalah yang memotivasikan diri. Tanpa atau dengan adanya bantuan orang lain  sifar juga kalau kita yang tidak beranjak. Kita. Mahu teruskan hidup atau tidak.
Rasanya, sudah tiba masa untuk bercerita tentang semester ini. Entahlah, tiap kali bercerita perihal sem lalu, ada sayu di situ. Amat.
Satu,dua,tiga hari...kita bertanya kenapa kita diuji begini. Seiring berlalunya waktu, kita digamit waktu2 lalu. Saat kita bersamanya, ketawa, senyum, dan semua bahasanya. Adakalanya kita diserang takut yang amat kerana suatu masa akan tiba di mana kita rindu setengah mati tapi figuranya kian pudar. Ada sayu tiap kali berbicara tentangnya tetapi dengan berbicara tentangnya itulah jalan kita untuk terus mengingati. (Tarik nafas)
Yang pergi berlalu, tiada yang kembali. Cuma mampu bertahan kerana kita tahu tempat datang dan pergi itu adalah sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan